BUSINESS BYTES

Millainen on menestyvä digitaalinen johtaja?

  • Julkaistu 1 vuosi sitten
  • 3 min/ lukukerta

Menestyvä digitaalinen liikeyritys on muutosjohtajiksi valittujen henkilöiden taitojen veroinen. Millainen on menestyvä digitaalinen johtaja, millaisia esimerkkejä on olemassa ja mitä niistä voidaan oppia?

Digitaalisena aikakautena johtajien on mukauduttava jatkuvaan muutokseen ja kehitykseen saumattomasti. Sopiva yhdistelmä kannettavia, sosiaalisia, pilvi- ja big data -tekniikoita antaa kaukonäköisille liikeyrityksille mahdollisuuden muuttaa strategioitaan ja palveluitaan nopeasti.

Amazon aloitti toimintansa verkkokirjakauppana 20 vuotta sitten, mutta on onnistunut laajentamaan toimintaansa vähittäiskaupan kaikille alueille ja kohti kuluttajille tarkoitetun elektroniikan tuotantoa – sekä suurimpana yllätyksenä myös kohti yritystason pilvipalveluita.

Kun Amazon sai alkunsa autotallissa 20 vuotta sitten, Apple myi kapeaan markkinarakoon sopivia tietokoneita. Kahdenkymmenen vuoden kuluttua maailman arvokkaimmaksi kehittynyt yritys on markkinajohtaja älypuhelinten, tablettilaitteiden ja käyttäjien mukana kulkevan tekniikan aloilla.

Molempien yritysten ratkaiseva tekijä oli vahva johtajuus: Amazonin Jeff Bezos ja Applen Steve Jobs. Menestyvä digitaalinen liikeyritys on muutosjohtajiksi valittujen henkilöiden taitojen veroinen. Vaikka Amazonin ja Applen kasvun kehityskaaret voivat vaikuttaa käsittämättömiltä, samat periaatteet pätevät kaikkiin organisaatioihin sekä hyvin tunnetuissa että keskikokoisissa ja pienissäkin yrityksissä.

Digitaalisen teknologian innovatiivinen käyttö muuttaa kaikkien osa-alueiden toimintoja. Osa-alueiden järjestelmät ja palvelut eivät toimi suljetussa ympäristössä. Pysyvään muutokseen voidaan kannustaa kunnolla vain silloin, kun organisaatioilla on johtajia, jotka tunnistavat teknologian voiman ja jotka osaavat toteuttaa suunnitelmat käytännössä.

Menestyvillä digitaalisilla johtajilla on paljon samoja ominaisuuksia kuin Bezosilla ja Jobsilla, vaikka he saattavatkin työskennellä perinteisissä organisaatioissa. Yritysten parhaimmat johtajat osallistuvat ja työskentelevät yritysten sisäisten kollegoiden ja ulkoisten asiantuntijoiden rinnalla päättääkseen, kuinka arvioidut riskit voivat tarjota kilpailuvaltin.

Tällaiset johtajat ymmärtävät, kuinka tärkeää on selvittää organisaation huolenaiheet ja pohtia ajan kanssa, kuinka teknologia mahdollistaa uusia työskentelytapoja. Digitaalisuus vaikuttaa liiketoiminnan kaikkiin alueisiin: markkinointiin, mainontaan, myyntikanaviin ja jopa henkilöstöhallintoon, viestintään ja rahoitukseen. Siksi on olennaisen tärkeää, että digitaalisuudesta vastaavat johtohenkilöt jakavat aikansa tasapuolisesti sekä ihmisten väliseen kanssakäymiseen että tietotekniikan bitteihin ja tavuihin.

Digitaalisia johtajia yhdistävä tekijä on valmius kannustaa työntekijöitä uusiin ajattelutapoihin, joiden seurauksena uusia aloitteita otetaan käyttöön. Tällaiset johtajat pitävät aina silmällä sekä organisaation vakiintuneita tavoitteita että kuuntelevat ihmisiä ja käyttävät taitojaan ymmärtääkseen, milloin innovaatio voi joko tuottaa loistavia tuloksia tai johtaa riskiin, jota ei oikeastaan kannata ottaa.

Vaikka yrityksen johdossa ei istuisikaan Bezosin tai Jobsin kaltaisia henkilöitä, yrityksellä on työntekijöitä, jotka voivat käyttää osaamistaan organisaation ajattelutapojen muutoksen tukemiseen.

Menestyvät digitaaliset johtajat osaavat hyödyntää erittäin taitavista henkilöistä koostuvaa monipuolista ekosysteemiä. Digitaalisena aikakautena menestyksen ratkaisevia tekijöitä ovat johtajat, jotka valjastavat eroavaisuudet käyttöönsä ja luovat kilpailukykyisen etulyöntiaseman.


Jos organisaatiosi on johdollasi matkalla muutokseen, olet juuri oikeassa paikassa. Katso video: Erinomaisuus alkaa tästä. >