BUSINESS BYTES

Laadukasta ei tarvitse eikä haluta kilpailuttaa

  • Julkaistu 1 vuosi sitten
  • 2 min/ lukukerta

Laadukasta ei tarvitse eikä haluta kilpailuttaa – painotalotkin voivat rakentaa kilpailuetua asiakaskokemuksella

Kuvittele hetki edustavasi jotain todella isoa brändiä. Sellaista, jonka tuotteet ja mainokset tunnistaa jo tietyn värisävyn perusteella, vaikkei logoa näkyisi lainkaan. Tulipa mieleesi virvoitusjuoma, aikakausilehti tai poliittinen puolue, mieti kuinka vaativaa painotyön tilaaminen on, kun pitää saada moitteetonta laatua ja aina juuri sitä oikeaa sävyä, josta ei voi heittää hippuakaan.

Painon puolella on kunnia-asia vastata korkeisiin laatuvaatimuksiin. Kuitenkin jokaisen yksittäisen tilauksen yhteydessä painolaitteiston säätäminen materiaalikohtaisesti vie aikaa. Ja jokainen minuutti, kun koneet eivät ole tuotannossa, syö tehokasta tuotantoaikaa.

Laadun ei tarvitse poissulkea tehokkuutta

Painoalalla on hankalat ajat, se ei ole yllätys kenellekään. Pitää jatkuvasti tehostaa toimintaa ja kehittyä vauhdilla. Kustannustehokkuus on viritettävä huippuunsa, mutta laadusta ei voi – eikä tietenkään halutakaan – tinkiä.

Kun painosarjojen pituus lyhenee koko ajan on tuotantoa tehostettava. Painoprosessin automatisoiminen on vietävä niin pitkälle kun mahdollista. Esimerkiksi jälkikäsittely, kuten leikkaus, nuuttaus, laminointi ja taitto, pitää saada osaksi automatisoitua työnkulkua.

Asiakas sitoutuu siihen painotaloon, joka tuottaa systemaattisesti hyvää laatua. Hinta voi ratkaista kilpailutuksessa ensimmäisellä kierroksella, mutta pitkällä tähtäimellä laatu on se jolla asiakasuskollisuus lunastetaan.

Miten yhteistyö rakennetaan?

Näinä sähköisen viestinnän aikoina painettu materiaali on panostus. Siksi asiakkaat eivät ole valmiita tinkimään laadusta. Loppuasiakkaan pitää pystyä luottamaan että painojälki on ensiluokkaista ja aikataulut pitävät.

Enää ei tekninen lahjakkuus ja hienot laitteet yksin riitä, nyt pitää ajatella asiakaslähtöisesti. Painotuotteiden tarjoajien on opittava ymmärtämään asiakkaan liiketoimintaa ja haasteita, jotta he osaavat vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Kun painotalo osaa neuvoa asiakastaan ja antaa hyviä vinkkejä, yhteistyö elää ja voi hyvin. Laadukasta palveluntarjoajaa ei tarvitse kilpailuttaa.

Kuinka laadusta tehdään kilpailuetu?

Laatu on perusedellytys asiakkaiden saamiselle ja sitouttamiselle. Eräs keino, jolla painotalot voivat vastata asiakkaiden laatukriteereihin ja varmistaa kustannustehokkuuden on digitaalisen painoprosessin laatusertifiointi, ISO 12647-8.

Esimerkiksi Fogra-sertifioidut työnkulut lisäävät värienhallinnan luotettavuutta ja tehostavat tuotantoprosessia merkittävästi. Kun materiaalikohtaiset väriprofiilit määritetään valmiiksi automatisoituihin työnkulkuihin, yksittäisen työn säätämiseen menee puolet vähemmän aikaa kuin säädettäessä silmämääräisesti ja kokeilemalla.

Turkulaisen Printworksin yhteyspäällikkö Katri Paavilainen kertoo Fogra-sertifioinnin nostaneen heidän asiakkaidensa luottamusta: "Sertifikaatti on tae siitä, että työnkulkumme on värihallittu ja tuotantomme kykenee toistamaan tiukat laatukriteerit täyttävää painojälkeä jatkuvasti."

Myös tilaajien laatutietoisuus on kasvanut niin, että isoissa kilpailutuksissa kysellään usein jo laatusertifikaattien perään. Julkisissa kilpailutuksissa laatusertifioinneista saa lisäpisteitä, jotka voivat muodostua ratkaisevaksi tekijäksi toimeksiannon kotiuttamisen kannalta.

On siis selvä, että vaativina aikoina painojäljen laatuun vaikuttaviin asioihin tulee edelleen suhtautua vakavasti. Kun laatutietoisuus muodostuu osaksi painotalon rutiinia, on asiakasuskollisuus varmoissa käsissä.


Lue lisää kuinka saat värienhallinnalla luotettavuutta ja tehokkuutta painamiseen