BUSINESS BYTES

Kuinka yrityksesi voi hyödyntää 3D-tulostamista liiketoiminnan tehostamiseen ja uudistamiseen?

  • Julkaistu 1 vuosi sitten
  • 3 min/ lukukerta

Jos sinua kiinnostaa 3D-tulostamisen lukuisat hyödyntämismahdollisuudet, muttet ole varma, kuinka lähteä liikkeelle tai kuinka varmistat täyden hyödyn uuden teknologian muutosvoimasta, koostimme muutamia ohjeita perustuen Gartnerin tuoreeseen raporttiin.


Gartner julkaisi tammikuussa 2016 3D-tulostamista koskevan alustavan raportin, 3D Printing Opportunities and Uses Primer for 2016, johon jokaisen 3D-tulostamisesta kiinnostuneen bisnesjohtajan ja -kehittäjän kannattaa paneutua.


Raportissa Gartnerin analyytikot neuvovat, kuinka IT-johtajien ja yritysarkkitehtien tulisi arvioida 3D-tulostamisen mahdollisuuksia, käyttökohteita, kustannustehokkuutta sekä infrastruktuurivaatimuksia, joita teknologian hyödyntäminen yritystasolla edellyttää.

”30-vuotias markkina, joka käyttäytyy vastasyntyneen tavoin.”

3D-tulostusteknologia kypsyi rauhassa 25 vuotta, kunnes sen ympärille nousi valtaisa mediakohu ja investointibuumi viitisen vuotta sitten. Mahdollisuudet hyödyntää 3D-tulostamista prototyyppien ja lopputuotteiden kehittämisessä alkoivat konkretisoitua ja yritykset useilla eri toimialoilla alkoivat kiinnostumaan sen tarjoamista mahdollisuuksista.


Vaikka perinteisiä menetelmiä tehokkaampaan lopputuotteiden massavalmistukseen on vielä matkaa, pikavalmistusmenetelmänä 3D-tulostus sopii kustomoitavien tuotteiden sekä lyhyiden tuotantosarjojen valmistamiseen kustannustehokkaasti. 3D-tulostamisen avulla voidaan myös toteuttaa aivan uudenlaisia tuotemalleja, joiden valmistamiseen perinteiset valmistusmenetelmät eivät kykene.


Gartner listaa 3D-tulostamisen suosituimmat käyttökohteet tällä hetkellä:
• tuotekehitys
• suunnitteluinnovointi
• tuotantolinjan järjestäminen
• tuotantovälineiden huolto, osien korjaaminen ja korvaaminen
• valmistus: lopputuotteet, osakokoonpanot, räätälöinti ja lyhyet tuotantosarjat

Kuinka tunnistat 3D-tulostamisen otollisimman roolin oman yrityksesi bisnesmallissa?

3D-tulostamisen aiheuttama innovaatioaalto tulee vaikuttamaan useisiin eri teollisuudenaloihin. Gartnerin raportissa alleviivataan, että teknologian valjastaminen yrityksen menestystekijäksi edellyttää kattavaa ymmärrystä 3D-tulostimista, -ohjelmistoista ja tulostusmateriaaleista. Myös 3D-tulostamisen vaikutukset yritysten sisäisiin suunnittelu- ja tuotantoprosesseihin tulee ymmärtää. Ilman tätä on mahdotonta tunnistaa mitä uusia digitaalisia liiketoimintamahdollisuuksia tämä mullistava teknologia voi synnyttää.


Gartnerin mukaan 3D-tulostamisen ottaminen liiketoiminnan innovaatioajuriksi edellyttää, että liiketoimintajohto ja operatiivinen johto tekevät tiivistä yhteistyötä keskenään. 3D-tulostamisen kautta syntyvien uusien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää teknologian käyttöönottoa tukevan sisäisen infrastruktuurin rakentamista. Esimerkiksi työntekijät, kumppanit ja asiakkaat olisi hyödyllistä ottaa mukaan ideoimaan uusia käyttökohteita. Yritysten ei tule myöskään ummistaa silmiään sille, kuinka suorat kilpailijat ja läheisillä toimialoilla toimivat yritykset hyödyntävät 3D-tulostamista oman toimintansa kehittämisessä.

Yhteistyö, avarakatseisuus ja teknologinen ymmärrys

On selvä, että 3D-tulostaminen koetaan houkuttelevana mahdollisuutena useilla toimialoilla. Toistaiseksi teknologian laajamittaista hyödyntämistä on rajoittanut ehkä eniten se, ettei 3D-tulostaminen ole vielä kyennyt syrjäyttämään perinteisiä valmistusmenetelmiä massatuotannossa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kehitys voisi johtaa aikanaan tähänkin.


Ala kehittyy vauhdilla. Laitteet, ohjelmistot sekä materiaalit ja niiden uudet yhdistelmät mahdollistavat yhä enemmän ja enemmän. Uusia innovaatioita syntyy rohkeasti kokeilemalla ja kokemuksia jakamalla.


Lisää vinkkejä Gartnerin raportista: ”3D Printing Opportunities and Uses Primer for 2016