BUSINESS BYTES

Kokemusten rikastaminen IoT:n avulla

  • Julkaistu 2 vuotta sitten
  • 3 min/ lukukerta

Miten asioiden internet on uudistanut toisiinsa kytkettyjen laitteiden käsitettä ja miksi on tärkeää pysyä ajan tasalla siitä, miten IoT voi tuottaa hyötyä niin brändille kuin asiakkaille?



Ollakseen niinkin uusi käsite voi tuntua yllättävältä, että 9.4.2015 vietettiin jo viidettä asioiden internetin (IoT, Internet of Things) päivää. Kyseessä on maailmanlaajuinen tapahtuma, jossa yrittäjät, yritysjohtajat ja kansalaiset voivat keskustella nosteessa olevista uusista ideoista

Tämän vuotisiin tapahtumiin kuului mm. kansallisia konferensseja, maailmanlaajuisia verkkokeskusteluja ja interaktiivisia Twitter-kokouksia, ja niissä kävi selväksi, miten tärkeä tämä nopeasti kehittyvä konsepti on. Mutta miten yhtiöt ja innovaattorit kehittävät uusia kytkettyjä tuotteita ja palveluita, ja miten IoT:n seuraava vaihe voi rikastaa päivittäistä kuluttajakokemusta?

IoT-päivän valmisteluvaiheessa ilmoitettiin lukuisista uusista yhteishankkeista. IBM ilmoitti sijoittavansa seuraavan viiden vuoden aikana viisi miljardia dollaria uuteen IoT-liiketoimintaosastoon. Yhtiö aikoo tehdä läheistä yhteistyötä Weather Companyn kanssa ja tarjota yrityksille tosiaikaisia säätietoja, joiden avulla ne voivat tehdä parempia ja tietoon perustuvia päätöksiä yhdistämällä IBM:n big datan ja analysointiresurssit Weather Companyn asiantuntemukseen ja tiedonjakelujärjestelmään.

Myös Intel ja maksuteknologian asiantuntija Ingenico ilmoittivat yhteistyöstä, jolla yhdistetään Intelin tekniikka ja Ingenico-konsernin suojattu maksujen hyväksyntä IoT:hen EMV- ja NFC-maksutapoja tukevan mobiilitietokoneen kehitystyön muodossa. Taustalla on ajatus siitä, että tämä aukoo uria uusille lisäarvopalveluille myös muiden IoT-laitteiden, kuten myyntiautomaattien, kioskien ja digitaalisten opasteiden muodossa.

Useimmat IoT:n positiiviset puolet vaikuttavat keskittyvän yrityksille koituviin etuihin, kuten toimitusketjun prosesseja tehostaviin tosiaikaisiin analyyseihin tai asiakkaan tarpeet ja varastotilanteen toisiinsa paremmin yhdistävään liiketoimintatiedon hallintaan. Todella mielenkiintoiseksi IoT muuttuu kuitenkin siinä vaiheessa, kun asetelma käännetään päälaelleen ja tietoja aletaan käyttää asiakaskokemuksen parantamisen hyväksi.

Disney käyttää älykästä MagicBand-ranneketta huvipuistoissaan yleisön liikkumisen tosiaikaisen telemetrian seurantaan. Mutta kuvittele millaista olisi, jos puiston vieraat saisivatkin tiedon siitä, milloin tiettyihin huvipuiston laitteisiin mahtuu seuraavaksi tai milloin voi päästä Disney-suosikkihahmonsa puheille. FedEx on ottanut käyttöön anturiverkoston pakettien seurantaa ja prosessien tehostamista varten. Tiedoista on kuitenkin hyötyä myös asiakkaille, koska he voivat niiden avulla saada tietoja tilaamistaan arvokkaista tuotteista.

Nämä tosielämän esimerkit osoittavat, että IoT:n on tarjottava etuja sekä yrityksille että niiden asiakkaille. Kuluttajat kääntävät selkänsä yrityksille, jotka käyttävät keräämiään tietoja pelkästään tuotteidensa seurantaan, valvontaan, analysointiin ja mainostamiseen. IoT:n kokonaisvaltainen hyödyntäminen edellyttää, että yritykset kiinnittävät yhtä paljon huomiota asiakaskokemukseen kuin laajempiin yritykselle koituviin etuihin.

Organisaatioiden on muutettava katsantotapaansa nyt. Intel ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä IoT:hen kytkettyjä tavaroita on jopa 200 miljardia, eli 26 jokaista maapallon asukasta kohti. Asiakaskokemuksen kohentamista varten tutkimusyhtiö Altimeter Group on tuonut esille viisi tapaa, joilla yritykset voivat anturiverkostojensa avulla tuottaa etuja yhtäläisesti sekä brändilleen että asiakkailleen koko asiakaskokemuksen ajan:

  • Palkinnot: promootio, pelillistäminen ja viihde
  • Informaatio: ostosten teko, vertailu, seuranta ja uutiset
  • Fasilitointi: liiketapahtumien, tunnistuksen ja vuorovaikutuksen helpottaminen
  • Palvelu: ennakoiva ja reagoiva tuki sekä asiakkaiden säilyttäminen
  • Innovaatio: palautteen, mukautuksen ja tuotekehityksen moottori

Selkeä viesti digitaalisen ajan johtaville yrityksille on, että IoT tuottaa valtavia määriä tietoa. Hyödyntämällä tätä tietoa asiakkaidensa kuuntelussa koko asiakaskokemuksen ajan organisaatiot voivat kehittää palveluita, jotka tehostavat vuorovaikutusta ja parantavat asiakaskokemusta.


[Viitteet]

IBM and The Weather Company:
http://www.digitaltrends.com/home/ibm-internet-of-things-push/

Intel and Ingenico:
http://www.retailcustomerexperience.com/news/ingenico-intel-to-work-on-products-for-the-internet-of-things/

On Disney and FedEx:
http://www.forbes.com/sites/teradata/2015/03/13/how-disney-fedex-create-value-at-the-corner-of-customer-experience-and-the-internet-of-things/

Altimeter research:
http://www.altimetergroup.com/2015/03/new-research-customer-experience-in-the-internet-of-things/

Research from Intel:
http://www.intel.com/content/www/us/en/internet-of-things/infographics/guide-to-iot.html