BUSINESS BYTES

Kohdistettu markkinointi – vinkit onnistuneeseen personointiin

  • Julkaistu 2 vuotta sitten
  • 2 min/ lukukerta

Onnistuneeseen personointiin riittää, että asiakkaita kuunnellaan ja heiltä kysytään, mitä he haluavat.

Joitakin vuosia sitten mediassa kohistiin tapauksesta, jossa teini-ikäisen tytön isä raivostui yhdysvaltalaiselle kauppaketjulle vaatien anteeksipyyntöä, sillä hänen tyttärelleen oli alettu lähettää raskauteen viittaavaa materiaalia, kuten vauvatarvikkeita mainostavia lehtisiä ja esitteitä. Joitakin päiviä myöhemmin mies sai tietää, että tyttö oli sittenkin raskaana. Kauppaketjun markkinointiosasto oli vain saanut tietää asiasta ennen tytön isää.

Vaikka brändin personointi ei ole aina näin arkaluonteista, nykypäivän tietoyhteiskunnassa tunnetaan viestinnän personoinnin ja tuotteiden räätälöinnin merkitys datan perusteella. Perinteisen segmentoinnin yhdistäminen asiakasseurantaan on jo nyt mullistanut asiakasviestinnän. Se tarjoaa kuluttajille ainutlaatuisemman verkkokokemuksen, jossa vastaan tulee kiinnostavia tuotteita, linkkejä, uutisia ja tarjouksia. Hienosäädöllä on mahdollista tarjota yksittäisille asiakkaille juuri sitä mitä he haluavat. Tuloksena voi olla parempi ja tuottoisampi asiakaskokemus.

Tasapainottelu hyödyllisen ja tungettelevan viestinnän välillä voi kuitenkin olla haastavaa. Miten viestiä tehokkaasti eikä tyrkyttävästi?

Oikein toteutettuna personointi on osuvaa ja houkuttelevaa.

Ensimmäinen vaihe on viestintä. Organisaation täytyy huolehtia saumattomasta sisäisestä viestinnästä. Asiakaspolun kaikkien pisteiden täytyy olla yhteydessä toisiinsa. Näin on mahdollista tarjota erottuva asiakaskokemus.

Toinen vaihe on asiakastuntemus. Markkinoijien kannattaa kohdistaa viestintä etenkin niille asiakkaille, jotka ovat sitoutuneita ja aidosti kiinnostuneita brändistä. Sisällön täytyy olla osuvaa ja oikein ajoitettua. Asiakkaalle ei kannata lähettää alennuskuponkia liikkeeseen, josta hän on poistunut jo tunteja aiemmin. Kolmas vaihe on datan tarkistaminen. Oleelliset ja paikkansapitävät asiakastiedot ovat onnistuneen markkinoinnin edellytys. Asiakkaat pitävät markkinointiviesteistä, jotka helpottavat elämää. Tällaisia ovat esimerkiksi kätevinä muistutuksina toimivat viestit tai tarjoukset hyödyllisistä tuotteista ja palveluista. Jos data ei pidä paikkaansa, se voi vahingoittaa brändiä.

Neljäs vaihe on olla avulias menemättä kuitenkaan liiaksi yksityiskohtiin. Ajattele vaikka tällaista esimerkkiä: Henkilö kirjoittaa Facebookiin nauttineensa kovasti maanantain joogatunnista. Kun hän selaa seuraavana päivänä urheilukaupan sivuja, näkyviin tulee mainos ”Kuulimme, että joogassa oli mukavaa viime maanantaina. Nyt joogamatoista 20 %:n alennus. Klikkaa tätä.” Vaikka tästä tiedosta voi olla hyötyä, itse viesti on liiankin suorasukainen ja voi antaa brändistä asiakkaalle luotaantyöntävän mielikuvan. Asiakkaalle voidaan näyttää bannerimainos tai lähettää sähköpostilla ilmoitus alennuksessa olevista joogatuotteista. Tämä on huomattavasti tehokkaampaa kohdistettua markkinointia, eikä asiakkaan tarvitse pelätä jakavansa liikaa tietoa verkossa.

Muista aina kuunnella asiakkaitasi. Kuuntele valituksia, turhautumisen aiheita ja kehuja. Asiakkailtasi saaman tiedon perusteella voit kehittää viestintää ja vahvistaa asiakassuhteita.

Personointi tarjoaa brändeille monia mahdollisuuksia, mutta on ratkaisevan tärkeää tietää, missä raja menee. Muista kuunnella ja kunnioittaa asiakasta sekä tarkastaa data.