BUSINESS BYTES

ICT-johtajan uusi rooli

  • Julkaistu 2 vuotta sitten
  • 1 min/ lukukerta

Onko ICT-johtajan rooli katoamassa ja päätöksenteko siirtymässä enemmän toimihenkilöille? Miten ICT-johtajat voivat kehittää johtajuuttaan?

 

Joidenkin näkemysten mukaan ICT-johtajan rooli on katoamassa. ICT-johtajat ovat perinteisesti vastanneet yrityksen ICT-strategian laadinnasta ja siihen liittyvien kustannusten hallinnasta. Nyt päätöksentekoon ja investointeihin ovat alkaneet vaikuttaa kaikki muutkin työntekijät: esimerkiksi markkinointipäälliköt hankkivat itse ratkaisuja kampanjoiden automaatioon.

Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan päätöksenteko on siirtymässä yrityksen johtoportaalta alemmalle tasolle jopa hälyttävää vauhtia, ja Forrester ennakoi, että ensisijaisesti tai yksinomaan ICT-osastojen hallinnoimien ICT-hankkeiden osuus laskee vuoden 2009 tasosta (55 prosenttia) 47 prosenttiin vuonna 2015. Tällä tahdilla perinteinen ICT-johtajan rooli voi todella olla vaarassa.

IDC:n analyytikoiden mukaan tehtävä on kuitenkin edelleen tärkeä, ja ICT-johtajat voivat vahvistaa johtajuuttaan kehittymällä tilanteen mukana. Yleisenä trendinä on siirtyminen pois täysin teknisestä näkökulmasta. ICT-johtajat voivat turvata asemansa yhdistämällä teknisen asiantuntemuksensa strategiseen osaamiseen ja pyrkimällä edistämään teknologian liiketoiminnallisia etuja.

Yksi esimerkki on tietotulva. Big Data on ollut ICT-alan ehdoton muotisana jo kauan, ja silti monet yritykset hukkuvat edelleen valtaviin datamääriin. ICT-johtajilla on mahdollisuus osoittaa, miten edistynyt analytiikka ja muut uudet ratkaisut auttavat hallitsemaan yhä suurempia tietomääriä.

Arvokasta osaamistaan hyödyntämällä ICT-johtajat voivat näyttää, kuinka dataa voidaan käyttää liiketoiminnan eduksi. Heidän täytyy jatkuvasti kehittyä ja kasvaa yrityksensä mukana. Näin he voivat käynnistää uusia parannushankkeita ja osoittaa, miten tietojen hallinnalla voidaan virtaviivaistaa työnkulkuja, tehostaa toimintaa ja parantaa tuottavuutta koko yrityksessä.