BUSINESS BYTES

Kuinka 3D-tulostus vaikuttaa ostokokemuksiin tulevaisuudessa?

  • Julkaistu 2 vuotta sitten
  • 3 min/ lukukerta

3D-tulostus voi muuttaa asiakaskokemusta

3D-tulostus voi muuttaa kuluttajien ostokokemuksia. Se tarjoaa perinteisiä menetelmiä ripeämmän valmistusprosessin ja kattavat mahdollisuudet tuotteiden personointiin – yhä kilpailukykyisempään hintaan. Mahdollisuudet ovat huikeat. 3D-tulostusteknologiaa on kehitetty jo 1980-luvun alusta. Se valittiin Gartnerin hypekäyrän nousevaksi teknologiaksi vuonna 2007.

Gartnerin arvion mukaan 3D-tulostimien toimitusten määrä kasvaa 98 prosenttia vuonna 2015, jonka jälkeen määrän uskotaan kaksinkertaistuvan vuoden 2016 aikana.

Tällä hetkellä on vaikeaa sanoa, kuinka 3D-tulostuksen monet muodot tulevat muuttamaan vähittäiskaupan ja ostokokemuksen suuntauksia jatkossa. Nousevat trendit viittaavat kuitenkin siihen, että muutos on jo alkamassa. Asiakkaiden vaikutusvalta kasvaa ja teknologia kehittyy vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.

Tuotteiden markkinoilletuontiajat lyhenevät. Lyheneminen johtuu osittain siitä, että 3D-tulostusprosessi nopeuttaa suunnittelu- ja prototyyppivaiheita. Kun 3D-tulostus pääsee kunnolla vauhtiin, myös tuotantolinjojen asetusajat, uusien tuotteiden työkalujen käyttö ja muut tuotannon esteet poistuvat vaiheittain käytöstä.

Vapaa ja jaettu suunnittelu on tullut jäädäkseen. Loppukäyttäjät tulevat kantamaan yhä suuremman vastuun tuotteiden suunnittelusta, mikä tulee olemaan mahdollista kaikille loppukäyttäjille, joilla on siihen tarvittavat taidot ja työvälineet. Tuotteiden muokkaaminen omiin tarpeisiin yleistyy niin paljon, että lopulta kuluttajat alkavat nähdä sen tuotantoon kuuluvana osana.

Personointi ja henkilökohtaistaminen eivät ole ainoita asiakkaiden etuja. 3D-tulostus voi lyhentää ostosykliä entisestään. Esimerkiksi varastosta loppuneiden tuotteiden tilaaminen, mikä on voinut luoda jopa kuukauden viiveen, saattaa jäädä historiaan: mikä tahansa tuote voi olla mahdollista tulostaa paikan päällä ja ad hoc -pohjalta. 3D-tulostuksen kotikäyttö toimii samoin. Kuluttajat voivat ostaa tulostusmalleja verkosta ja tulostaa tuotteet kotona, jolloin tilausprosessi jää kokonaan pois välistä.

Tällä hetkellä muutamat johtavat jälleenmyyjät alkavat kokeilla 3D-tulostuksen mahdollisuuksia. Esimerkiksi Amazon toi viime vuonna Yhdysvaltain markkinoille 3D-tulosteita myyvän kaupan, joka toimittaa koruja, leluja ja muita lahjoja. Tämä on kuitenkin vasta alkua. Kehityksen edetessä teknologian käyttö helpottuu ja edullistuu: asiakkaat voivat ostaa entistä laajemman valikoiman yksittäisiä tuotteita tarpeen mukaan, ja yritykset voivat tarjota entistä parempaa nopeutta, tehokkuutta ja personointia.