BUSINESS BYTES

3D-tulostuksen mullistava voima

  • Julkaistu 2 vuotta sitten
  • 3 min/ lukukerta

3D-tulostuksella on todellista potentiaalia muuttaa vähittäismyynnin kokemusta perustavanlaatuisesti. Se tarjoaa perinteistä joustavamman valmistusprosessin sekä loputtomia personointimahdollisuuksia – yhä vain edullisemmin.



3D-tulostuksella on jännittävät mahdollisuudet mullistaa vähittäismyynti- ja valmistusala perusteellisesti. Vaikka teknologia sai alkunsa jo 1980-luvun alussa, sen tuotteistaminen ja muuttuminen teollisesta sovelluksesta yhä enemmän kuluttajatekniikaksi edellytti viimeaikaista digitaalista vallankumousta ja tavaroiden internetiä. Innovaatio on levinnyt yhä laajemmalle, ja esimerkiksi terveydenhoitoalan yritykset tulostavat kehon osia korvaamaan kalliita proteeseja, ja NASA on kehitellyt menetelmiä 3D-tulostettua ruokaa varten.

Myös vähittäismyyntiala on valmistautumassa suuriin muutoksiin. Monista ensimmäisistä kehitelmistä ovat vastanneet erikoistuneet verkkokauppiaat, mutta myös jotkin suuret nimet ovat alkaneet liikkua tähän suuntaan. Esimerkiksi Amazon julkisti viime vuonna Yhdysvalloissa 3D-tulostuskaupan, jossa myydään koruja, leluja ja muita lahjaesineitä.

Viime vuosina vähittäismyyjiin ja tavarantoimittajiin on kohdistunut yhä suurempia paineita tarjota mukautettuja ja yksilöllisiä tuotteita ja yhä nopeammalla aikataululla. Mukauttaminen ja tiukat aikataulut eivät usein kuitenkaan ole taloudellisesti järkeviä vaihtoehtoja perinteisissä valmistusprosesseissa, jotka on optimoitu tasaiseen tahtiin tuotettavia suuria volyymeja varten. 3D-tulostuksen myötä – ja yleensäkin digitaalisen tulostuksen myötä – nykyisin on jo mahdollista yhdistää mukauttaminen ja automatisoitu valmistus. Myyjä tarjoaa helppokäyttöisen mallipohjan, jonka asiakas mukauttaa kotonaan tai liikkeessä.

Tuloksena on uusi, yksilöidyn massatuotannon aikakausi. Ala on kuitenkin vasta lapsenkengissä, ja suurten volyymien tuki on vielä harvinaista. Tekniikan kehittyessä myös volyymit kasvavat ja alkavat tarjota huomattavia kustannushyötyjä ja säästöjä.

Onko vähittäismyynnin ja kaupan tulevaisuus siis demokratisoituja suunnitteluprosesseja ja digitaalisten mallipohjien kauppoja? Siirtyykö valmistus tehtaista kauppoihin – tai lopulta koteihin – kun miljoonat ihmiset mukauttavat perusmalleja tai mallipohjia omien mieltymystensä mukaisiksi?

Tämä ainakin vaikuttaa todennäköiseltä. Vaikka muutos ei tapahdukaan tänään, suunta on tasaisesti kohti toisenlaista kauppaa, jossa alaa valtaavat uudet ja jännittävät, nopealiikkeiset ja suunnittelun innovaatioon panostavat yrittäjät ja yritykset.

Mitä tämä merkitsee liikekeskustoille ja nettiliiketoimintaan erikoistuneille yrityksille, kuten Amazonille? Näköpiirissä olevan tulevaisuuden ajan on yhä varmasti tarvetta paikalliselle huonekaluliikkeelle ja autokaupalle, joiden tarjoamia suuria tuotteita ei todennäköisesti jatkossakaan voi tulostaa kotona. Pienempiä kotitaloustuotteita, muotia tai muita tavanomaisia tavaroita kauppaavilla vähittäismyyjillä on kuitenkin erinomainen mahdollisuus tarttua 3D-tulostukseen tilaisuutena uudistua ja pysyä kehityksen eturintamassa. Vaikkei niin kävisikään seuraavan kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden aikana, ennen pitkää vähittäismyyntialaa kohtaa valtaisa mullistus.