ARTIKKELI

Printistä potkua markkinointiviestintään

Mikä jokapäiväisessä käytössämme oleva asia auttaa tehostamaan markkinointia ja yritysten sisäistä ja ulkoista viestintää, kasvattamaan asiakastyytyväisyyttä ja sitoutumista brändiin? Digitaalisessa maailmassa vastaus voi yllättää: paperituloste.

Printin avulla lisäät markkinointikampanjan vaikuttavuutta ja myyntiä.

Digitaalinen vallankumous on 2000-luvulla vaikuttanut merkittävällä tavalla siihen, miten viestimme. Joka tuutista puskeva digitaalinen viestintä on saanut kuluttajat väsymään. Pelkkään digitaaliseen lähestymistapaan luottamisen sijaan hyvin ajoitetun, merkityksellisen, massasta erottuvan ja yksilöllisen kokemuksen tuottaminen sekä toimintaan inspiroiminen on oiva tapa piristää markkinointikampanjan vaikuttavuutta ja myyntiä. On aika palauttaa painettu sana yrityksesi markkinoinnin mediavalikoimaan.
Onko printti kallis, hidas ja epätaloudellinen? Ei, päinvastoin. Digitaalisessa tarvepainamisessa yhdistyvät digitaalisen markkinoinnin kohdistamismahdollisuudet ja painotuotteiden tuntoaistiin perustuvat edut, joten saat kaoottisessa mediaympäristössä viestisi läpi tehokkaalla tavalla. Tarvepainamisen avulla voit tuottaa juuri niin monta printtituotetta kuin haluat, juuri silloin kuin haluat. Samalla hukkakappaleiden ja varastoitavan tavaran määrä vähenee, joten paperia, luontoa ja rahaa säästyy.
Olen koonnut alle viisi tapaa, joilla digitaalinen painaminen voi tuottaa yritykselle mitattavaa lisäarvoa.

1. Kiinnitä huomio

Viimeisten 20 vuoden aikana verkko- ja digitaalinen mainonta on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Tämän myötä monet kuluttajat käyttävät mainostenesto-ohjelmia tai kieltäytyvät sähköpostimarkkinoinnista. Digitaalisia viestejä on siis nykyään vaikea saada perille. Hyvin kohdennetun kotiin saapuvan suoramainoksen vaikutus on positiivisempi. Postin ja IRO Researchin tutkimusten perusteella näyttäisi siltä, että nuoret ikäluokat pitävät yksilöidyn printin saamista itsensä erityisenä huomioimisena. Samassa tutkimuksessa 74 prosenttia kuluttajista ilmoitti saavansa printtimarkkinointia nykyisin joko sopivasti tai liian vähän.

2. Luo muistoja

Kuluttajat viettävät käsinkosketeltavien markkinointimateriaalien kanssa enemmän aikaa ja muistavat niiden sisällön tarkemmin, sillä painotuotteen tuottama kokemus jää paremmin mieleen. Konkreettisen printin koskettaminen sitä katsoessa (tätä kutsutaan haptiseksi viestinnäksi) jättää aivoihin pysyvämmän jäljen ja tuottaa voimakkaamman tunnereaktion. Printissä on myös vähemmän häiriötekijöitä ja keskeytyksiä kuin sähköisessä viestissä, jolloin keskittyminen itse asiaan on helpompaa, kun multitasking vähenee. Nämä ominaisuudet synnyttävät myös positiivisempia tuntemuksia brändiä kohtaan.

3. Täydennä sähköisiä kanaviasi

Digitaalisella painamisella pystytään yhtä nopeaan reagointiin kuin digitaalisella markkinoinnilla. Painotuotteita voidaan käyttää digitaalisten tuotteiden rinnalla läpi koko ostopolun. Suoramainos saattaa aloittaa dialogin tai auttaa sitouttamaan uudelleen asiakkaan, jonka kiinnostus brändiä kohtaan on päässyt hiipumaan. Suoramainosten QR-koodien ja nettilinkkien avulla asiakkaat voidaan helposti ohjata verkkoon ja online-sisältöihin.

4. Tee viestinnästä henkilökohtaisempaa

Kun halutaan kiinnittää kuluttajien huomio, painettujen materiaalien tulee olla sekä luovasti toteutettuja, personoituja että tarkasti kohdennettuja. Henkilökohtaisemman viestinnän toteuttaminen muuttuvilla tiedoilla voi tehdä kampanjoista tehokkaampia: esimerkiksi Bonprix, yksi Saksan suurimmista muotialan yrityksistä, painaa kuvastoihinsa yksilöllisiä kansia. Personoidut painetut tarjoukset ja kuvastot ovat nostaneet asiakkaiden kiinnostusta huomattavasti.

5. Puhalla kampanjaasi eloa

Kaikki se, mikä voidaan tehdä verkossa, voidaan toteuttaa myös tarvepainamisen avulla. Painaminen tarjoaa huomattavasti asiakassähköposteja laajemmat mahdollisuudet luovuuteen ja erottautumiseen. Painotuotteissa voidaan käyttää yksilöllisiä viestejä ja sisältöjä sekä kokoja, muotoja, painomateriaaleja ja erikoisviimeistelyjä, jotka auttavat kampanjaasi erottumaan kilpailijoista ja parantamaan mainonnan vaikuttavuutta.

Printistä potkua markkinointiviestintääsi

Painettu markkinointiviestintä muistetaan ja kiinnostavat, näyttävät ja persoonallisesti suunnitellut printit säilytetään pitkään. Painotuotteiden käsinkosketeltavan luonteen ansiosta brändin ja asiakkaan välille muodostuu tiiviimpi yhteys ja tunneside. Lopputuloksena saatat saada pitkäaikaisia, brändiuskollisia asiakkaita, jotka myös toimivat brändin puolestapuhujina. Printin mahdollisuudet ovat rajattomat – uskalla siis kokeilla, olitpa ensikertalainen tai jo konkari.


Jouni Lakka

Liiketoiminnan kehityspäällikkö, Canon Oy

Haluatko kuulla lisää digitaalisen painamisen hyödyistä?

Ota yhteyttä

Aiheeseen liittyvät ratkaisut

Graafinen tuotanto

Graafinen tuotanto

Autamme löytämään uusia painotyösovellusalueita ja liiketoimintamalleja räätälöimällä ne sopiviksi jo olemassa olevaan tuotanto- ja liiketoimintaympäristöön.

Direct Mail Printing

Suoramainonnan painatus

Saavuta tehokas vaikutus pienin kustannuksin: tulosta pieniä määriä taloudellisesti ja kohdista mainonta entistä paremmin.

Liiketoimiin liittyvä viestintä

Liiketoimiin liittyvä viestintä

Siirry digitaaliseen aikakauteen ja katso, miten voit tehostaa liiketoimintaan liittyvää viestintää ja laskea kuluja.

Lue lisää

  • Canon
  • Printistä potkua markkinointiviestintään