Yrityksen tausta
Canon Inc. perustettiin vuonna 1937. Canon Eurooppa perustettiin 20 vuotta myöhemmin, vuonna 1957.
Canon Inc. työllistää noin 194 000 ihmistä eri puolilla maailmaa. Canon Euroopan palveluksessa on 17 000 työntekijää 20 maassa Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella.
Canonin liikevaihto tilivuonna 2013 oli 3 731,4 miljardia jeniä (35,5 miljardia dollaria tai 25,7 miljardia euroa). Summat on muunnettu lukijan avuksi. Käytetyt valuuttakurssit ovat tilivuoden 2013 neljännen neljänneksen osalta 105 JPY = 1 USD ja 145 JPY = 1 euro, jotka vastaavat likimäärin Tokion valuuttamarkkinoiden vaihtokursseja 30. joulukuuta 2013.
Canon Inc.:n liiketoiminta pysyi tuottavana tilivuonna 2013, jonka aikana konsernin nettotulot olivat 230,5 miljardia jeniä (2,2 miljardia dollaria tai 1,6 miljardia euroa).
Canon Euroopan osuus koko Canon-konsernin liikevaihdosta on noin kolmannes, ja Canon Euroopalla on asiakkaita yli 116 maassa Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella.
Canonin ensimmäinen eurooppalainen tuotantolaitos, Canon Giessen GmbH, perustettiin Saksaan vuonna 1972.
Canonin yritysfilosofia tiivistyy japaninkieliseen ilmaisuun Kyosei, joka merkitsee elämistä ja työskentelemistä yhdessä yhteisen hyvinvoinnin edistämiseksi.
Brändi
Canonin brändilupaus on auttaa ihmisiä oivaltamaan visuaalisuuden voima.
Yrityksen tunnettuutta ja näkyvyyttä Euroopassa vahvistaa yhteiseurooppalainen brändiajattelu You Can, joka lanseerattiin vuonna 2002. Sen tarkoitus on rohkaista ihmisiä oivaltamaan Power of Image, visuaalisuuden voima.
Interbrandin vuoden 2013 sataa parasta maailmanlaajuista brändiä koskeneessa selvityksessä Canon oli sijalla 35.
Canon on myös valittu Suomen luotetuimmaksi kameramerkiksi 14 peräkkäisenä vuonna.
Fortune-lehden World’s Most Admired Companies -listalla Canon oli vuonna 2012 toimialallaan (luokassa ”tietokoneet”) sijalla 5.
Kestävä kehitys
Canonin sitoutuminen kestävään kehitykseen keskittyy kolmeen avainalueeseen: liiketoimintaan, ympäristöön ja yhteiskuntaan.
Liiketoiminta
Pyrimme auttamaan asiakkaitamme tehostamaan liiketoimintaa, parantamaan kannattavuutta ja vähentämään ympäristövaikutuksia tarjoamalla asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjä palveluita ja ratkaisuja.
Kasvatamme liiketoimintaamme vastuullisesti, tuemme laajaa talouskasvua ja toimimme oikeudenmukaisesti sekä säännösten ja standardien mukaisesti.
Ympäristö
Canon on saanut kansainvälisesti tunnustetun ISO 14001 -ympäristöstandardin mukaisen sertifioinnin. 191 Canonin toimipaikkaa 25 maassa Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella on sertifioitu. Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueen auditoinneissa ei havaittu vaatimustenvastaisuuksia vuosina 2012 ja 2013.
Vähennämme kaikkien toimintojemme ympäristövaikutuksia käyttämällä mahdollisimman vähän uusia luonnonvaroja, suunnittelemalla tuotteemme tehokkaasti ja varmistamalla niiden hallitun käyttöiän päättymisen.
Olemme asettaneet ensimmäistä kertaa Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueelle seuraavat ympäristötavoitteet:
Pyrimme pienentämään liikevaihtoon suhteutettua hiilijalanjälkeä 15 prosentilla Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella vuoteen 2020 mennessä (Canonin ja yhdistettyyn vuoden 2010 lähtötasoon verrattuna).
Pyrimme kierrättämään 52 % Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella sijaitsevien toimistojen jätteestä vuoteen 2014 mennessä.
Pyrimme kierrättämään 85 % Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella sijaitsevien varastojen jätteestä vuoteen 2014 mennessä.
Pyrimme kasvattamaan sertifioidun ja kierrätetyn paperin myyntiä 75 prosenttiin paperin kokonaismyynnistä vuoteen 2014 mennessä.
Pyrimme parantamaan kuljetuksen hiilitehokkuutta 2 prosentilla vuoden 2013 aikana vuoden 2012 nettomyyntiin verrattuna.
Canonin tuotteet ovat erittäin energiatehokkaita, ja monet niistä ovat EU ENERGY STAR® -ohjelman mukaisia.
Canon perusti maailman ensimmäisen värikasettien kierrätysohjelman vuonna 1990.
Koulutamme työntekijöitä ja alihankkijoita ympäristöasioissa.
Yhteiskunta
Canon uskoo, että kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti toimiva yritys tekee yhteistyötä ympäröivän yhteisön kanssa, tukee laajaa talouskasvua ja ottaa huomioon sekä yhteiskunnan että ympäristön kannalta tärkeät näkökohdat.
Tuemme työntekijöitämme kertomalla selkeästi, mitä heiltä odotetaan. Arvioimme työntekijöiden suorituksia, pyrimme kehittämään heidän taitojaan ja tarjoamme heille erilaisia uramahdollisuuksia yhtiössä.
Pyrimme vaikuttamaan yhteiskuntaan myönteisellä tavalla, toimimme aktiivisesti yhteistyössä yhteisöjen ja sidosryhmien kanssa ja kunnioitamme eettisiä velvoitteitamme.
Canon on tehnyt yhteistyötä WWF:n kanssa vuodesta 1998 lähtien ja tukenut arktisia projekteja nostamalla julkisuuteen ympäristökysymyksiä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksia (lisätietoja kohdassa Brändi – sponsoritoiminta)
Teknologia ja innovaatiot
Canon on kehittänyt omia alkuperäisteknologioita koko historiansa ajan. Viisi ydinteknologiaa muodostavat perustan nykyisille tuotteille:
kuvanmuodostusteknologia – objektiivien, kuvakennojen ja kuvaprosessorien korkea resoluutio ja erinomainen kuvanlaatu
elektrofotografia – ytimenä lasertulostimissa ja monitoimilaitteissa, jotka on arvioitu maailman parhaiksi
mustesuihkuteknologia – mikroskooppisen pienet mustepisarat (1 pikolitra = litran triljoonasosa) mahdollistavat jopa DNA-sirujen valmistuksen
fotolitografia – puolijohdetuotannossa yhdistyvät optiikka ja nanoteknologia
näyttöteknologia - uuden sukupolven litteänäyttöteknologia tuottaa korkean kuvanlaadun, ja sen energiankulutus on alhainen
Canon säilyttää asemansa digitaalisten järjestelmäkameroiden valmistajien kärjessä.
Canon kehitti kuplamustesuihkutulostusteknologiaan perustuvan mustesuihkutulostuksen ja toi markkinoille ensimmäisen kasettiteknologiaa soveltavan kopiokoneen.
Sponsorointi
Canon Euroopan sponsorointikohteet vaihtelevat monipuolisesti sosiaalisen toiminnan, kulttuurin ja urheilun alueella ja niitä ovat muun muassa:
Lontoon muotiviikkojen ja muotiviikonlopun virallinen sponsori, Milanon muotiviikkojen pääsponsori ja Pariisin muotiviikkojen avainsponsori
British Fashion Councilin virallinen kuvantamiskumppani
Ryder Cup 2014:n virallinen kuvantamiskumppani
Berlinale Talent Campus -tapahtuman pääkumppani
World Press Photo -järjestön maailmanlaajuinen kumppani
Visa Pour L’Image -kuvajournalismifestivaali
Lontoon sinfoniaorkesterin yrityssponsori
WWF:n Conservation Imaging Partner -yhteistyökumppani
IAAF:n World Athletics -sarjan virallinen kumppani*
Kansainvälisen luisteluliiton (ISU) vuoden 2013 junioreiden taitoluistelun MM-kilpailut ja vuoden 2013 taitoluistelun MM-kilpailut*
Canon Pro Golf Series
Tutkimus ja tuotekehitys
Vuonna 2013 yritys sijoitti 306,3 miljardia jeniä (yli 8 % liikevaihdosta) tutkimukseen ja tuotekehitykseen.
Vuonna 2013 yritykselle myönnettiin Yhdysvalloissa 3 825 patenttia*, mikä oli kolmanneksi eniten kaikista yrityksistä.
Canon on ollut Yhdysvalloissa viiden eniten patentteja saaneen yrityksen joukossa 28 peräkkäisenä vuotena.