Canonin uusi digitaalinen silmänpohjakamera CR-2 tekee tutkimuksesta miellyttävämmän molemmille osapuolille [1.9.2010]

CR-2-digitaalinen silmänpohjakamera Canon on tuonut markkinoille uuden kevytrakenteisen digitaalisen non-mydriaattisen silmänpohjakameran CR-2. Kyseessä on 15,1 megapikselin digitaalinen kamera silmänpohjien tarkkaa kuvantamista, tallentamista, dokumentointia ja havainnollistamista varten.

Kaikki kameran toiminnot silmänpohjan verisuonten tähystämisestä värillisten sekä digitaalisesti suodatettujen punavapaiden kuvien ja hermosäiekuvien ottamiseen tapahtuu yhdellä infrapunan avulla toimivalla kennolla.

Silmänpohja on ihmisen ainoa kehonosa, jossa verisuonia voidaan tarkastella invasiivisesti. Silmänpohjan kuvantaminen edistää glaukooman ja muiden silmäsairauksien, kuten kohonneen verenpaineen ja diabeteksen varhaista toteamista.

Ergonomisesti suunniteltu Canon CR-2 on pienikokoinen ja kevyt, vain 15 kilon painoinen tutkimuslaite, jonka käyttäminen on helppoa, miellyttävää ja turvallista. Valaistua käyttöpaneelia on helppo käyttää pimennetyssä tutkimushuoneessa.

Uusin LED-tekniikka yhdessä erittäin herkän kennon kanssa tekee tutkimuksesta miellyttävämmän potilaalle. Automaattisesti valottavat valkoiset LED-valot ovat korvanneet perinteisen salamavaloputken, mikä vähentää jälkikuvien esiintymistä. Onnistunut salamavalotus parantaa luotettavuutta ja nopeuttaa seulontaa, koska kuvat onnistuvat kerralla.

Canon CR-2:n kehittyneen digitaalisen suodatintekniikan ansiosta kameralla otetut kuvat vastaavat laadultaan optisilla suodattimilla kuvattuja otoksia. Toinen tutkimusta nopeuttava ja potilasta vähemmän rasittava ratkaisu on toiminto, jossa tutkitaan silmänpohjan sijasta silmän etummaista osaa. Käytännöllisen säätölinssin ansiosta myös sen kuvantaminen sujuu helposti ja nopeasti.

Kameran mukana toimitetaan uusin versio silmänpohjan kuvantamisohjelmasta (RICS), joka tukee Windows 7 -käyttöjärjestelmää ja tietojen liittämistä toisiin sovelluksiin. Tietojen keräys, käsittely, arkistointi ja vertailu on helpompaa, ja RGB-kuvat tai C/D-suhteiden viivapiirrokset voidaan tallentaa potilaan nimen, tunnuksen, kartuntanumeron, oikean tai vasemman silmän, kuvaustavan ja tutkimuspäivän yhteyteen.

Canon on kehittänyt lääketieteellisiä laitteita jo miltei 70 vuoden ajan. Nykyinen oftalmologialaitteiden valikoima sisältää korkealuokkaisia digitaalisia silmänpohjan kuvantamisjärjestelmiä, täysautomaattisia refrakto-/keratometrejä ja tonometrejä sekä potilastyytyväisyyttä edistäviä ohjelmistoja. Canonin diagnostiset kamerat mahdollistavat silmänpohjien äärimmäisen tarkan kuvantamisen ja tehostavat siten monin tavoin silmäsairauksien ja näkökyvyn tutkimuksen laatua.

Canon CR-2 tulee myyntiin vuoden 2010 viimeisen neljänneksen aikana.
Suomessa Canonin oftalmologiatuotteita edustaa Petrimed Oy.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Irma Majander, puhelin 010 544 4548, etunimi.sukunimi@canon.fi