Canon CR-1 Mark II tekee silmänpohjan tutkimuksen miellyttävämmäksi [4.8.2009]

Maailman johtaviin digitaalisen kuvantamisteknologian yrityksiin lukeutuva Canon on tuonut markkinoille uuden digitaalisen silmänpohjakameran.

Canonin digitaalisen 15,1 megapikselin Canon EOS 50D -järjestelmäkameran kanssa käytettävässä Canon CR-1 Mark II:ssa sovelletaan kehittynyttä kohinanvaimennusteknologiaa, jolla saadaan aikaan laadukas kuva silmänpohjasta. Salaman välähdyksen voimakkuus on vain yksi neljäsosa Canonin aiempien laitteiden välähdystehosta. [1]

Silmänpohja on ainoa kohta ihmisen kehossa, jossa verisuonia voidaan suoraan tarkastella. Silmänpohjan kuvantaminen mahdollistaa glaukooman ja muiden silmäsairauksien varhaisen toteamisen. Tutkimus edesauttaa myös muiden sairauksien, kuten kohonneen verenpaineen ja diabeteksen havaitsemista hyvissä ajoin.

Silmänpohjan tutkimus edellyttää diagnostiikkajärjestelmältä sekä hyvää kuvanlaatua että nopeutta. Canon CR-1 Mark II täyttää nämä vaatimukset. Lisäksi tutkimus on potilaan kannalta miellyttävämpi, koska salaman voimakkuutta on pystytty selvästi vähentämään.

CR-1 Mark II minimoi pupillien laajenemisen, mikä lyhentää tutkimusaikaa merkittävästi, etenkin jos tutkimus edellyttää sekä binokulaaristen että stereokuvien ottamista. Myös kuvauksen uusiminen käy tarvittaessa nopeasti.

Kameran mukana toimitetaan myös silmänpohjan kuvantamisohjelma (RICS). Se sisältää runsaasti työkaluja, joiden avulla kuvia pystyy tutkimaan heti kuvauksen jälkeen ja saatava tieto on monipuolista ja yksityiskohtaista. Diagnoosia nopeuttaa myös mahdollisuus säätää tutkimuksen aikana muun muassa kuvan kirkkautta ja värien erottelua.

Kuvat voidaan tallentaa mille laitteelle tahansa, ja kamera on helppo kytkeä esimerkiksi tulostimeen tai tietokoneeseen. Tallennusmahdollisuus helpottaa arkistointia ja nopeuttaa potilastietojen hakemista vertailua varten.

1Vertailukohtana CR-1 / Canon EOS 40D/50D -yhdistelmä. CR-1:ssä kuvaustapana low-flash mode ja CR-1 Mark II:ssa low-flash mode 2.

Suomessa Canonin oftalmologiatuotteita edustaa Petrimed Oy.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, etunimi.sukunimi@canon.fi