WWF ja Canon yhteistyössä jo 10 vuotta [18.11.2008]

Tänä vuonna Canon ja WWF (Maailman luonnonsäätiö) juhlivat 10 vuotta kestänyttä yhteistyötään Euroopassa. Merkkivuosi muistuttaa samalla Canonin määrätietoisesta sitoutumisesta ympäristöä säästävien käytäntöjen kehittämiseen, ihmisten ympäristötietoisuuden lisäämiseen sekä varojen keräämiseen luonnon suojelemiseksi maapallon joka kolkalla.

Canon Euroopasta tuli WWF:n ensimmäinen Conservation Partner -statuksen saanut kumppani vuonna 1998. Siitä lähtien kumppanukset ovat tehneet yhteistyötä erityisesti ilmaston lämpenemiseen ja uhanalaisiin lajeihin liittyvissä projekteissa. Canon tukee WWF:ää myöntämällä varoja luonnonsuojeluun ja parantamalla ihmisten tietoisuutta ympäristöasioista sisäisen ja ulkoisen viestinnän sekä verkostoitumisen avulla.

WWF ja Canon ovat toteuttaneet yhdessä useita onnistuneita hankkeita:

Valokuva-arkiston digitointi

WWF:n ja Canonin ensimmäisiä yhteistyöprojekteja oli vuonna 1999 käynnistetty WWF:n valokuva-arkiston digitalisointi. Canonin tuen ja tekniikan avulla tuhansia kuvia on siirretty Internetiin WWF:n organisaation ja sen kanssa yhteistyötä tekevien valokuvaajien ulottuville. Tämä upea, vuonna 2007 täydennetty valokuvakokoelma on korvaamaton kommunikointityökalu WWF:n viestien välittämiseen.

Panda-bussin Euroopan-kiertue

Vuonna 2000 WWF ja Canon toteuttivat kiertävän näyttelyn, jonka tavoitteena oli jakaa lapsille ja nuorille tietoa luonnonsuojelusta. Huhti-marraskuun välisenä aikana bussi kiersi kaikkiaan 13:ssa Euroopan kaupungissa, mm. Kööpenhaminassa, Dublinissa, Moskovassa, Oslossa ja Pariisissa. Näyttelyyn tutustui yli 20 000 ihmistä.

PAN Parks -kansallispuisto-ohjelma

Vuodesta 2003 lähtien Canonin työntekijät ovat saaneet käytännön kokemusta luonnonsuojelusta osallistuessaan PAN Parks -kansallispuistojen suojelu- ja ylläpitotoimintaan. WWF on perustanut eri puolille Eurooppaa kahdeksan PAN Parks -aluetta suojellakseen maanosamme luontoa. PAN Parks -projektilla halutaan myös lisätä suuren yleisön tietoisuutta ympäristöasioista, ja samalla se tarjoaa luonnosta kiinnostuneille Canonin työntekijöille mahdollisuuden vaihtaa ajatuksia eri maista tulevien kollegojensa kanssa. ”Olemme iloisia, että henkilökunnallamme on mahdollisuus tehdä tällaista konkreettista yhteistyötä WWF:n kanssa”, Canon Oy:n toimitusjohtaja Harry Nyström toteaa.

Jääkarhujen seurantaprojekti

Jääkarhujen seurantaohjelma aloitettiin vuonna 2007. Canonin avustuksella kaksi Svalbardin arktisella alueella vaeltavaa jääkarhua on saanut kaulaansa pannan, jonka ansiosta WWF:n tutkijat voivat seurata karhujen liikkeitä satelliitin kautta. Canon on avannut www.panda.org/polarbears-seurantasivustoon lasten omat sivut, jotka tarjoavat viihteellisten pelien lisäksi ympäristötietoa. Sivusto rohkaisee alakouluikäisiä pohtimaan, miten he voivat omassa elämässään, omilla valinnoillaan, suojella luontoa.

WWF:n ja Canonin jääkarhujen seurantasivustolla on vieraillut jo yli 35 miljoonaa ihmistä, ja se on osoittautunut WWF:n kaikkien aikojen suosituimmaksi. Sivustoa on tänä vuonna uudistettu tuoreella lapsille, vanhemmille ja opettajille suunnatulla interaktiivisella sisällöllä. Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi