Maailman parhaat lehtikuvat valittu: Canon onnittelee World Press Photo of the Year -voittajaa

Canon onnittelee World Press Photo of the Year 2013 -kilpailun voittajaa John Stanmeyeria. Kilpailun voittanut kuva esittää afrikkalaisia siirtolaisia Djiboutin kaupungin rannalla, kun nämä nostavat puhelimiaan löytääkseen halvan signaalin naapurimaasta Somaliasta. Se on heidän heiveröinen yhteytensä ulkomailla oleviin sukulaisiin. National Geographic -lehdelle otettu kuva voitti myös ajankohtaisten yksittäiskuvien sarjan.

World Press Photo 2013 winner - John Stanmeyer.JPG
Kuva: John Stanmeyer / VII / National Geographic

Stanmeyer otti voittokuvansa Canon EOS 5D Mark III -kameralla ja EF 35 mm f/1,4L USM -objektiivilla. Valovoima oli f/1,4, valotusaika 1/40 sekuntia ja ISO-herkkyys 10 000.

Canon Ambassador Brent Stirton voitti yksittäismuotokuvien sarjan. Stirtonin voittokuvassa on joukko sokeita albiinopoikia huoneessaan sokeille tarkoitetussa Vivekanandan lähetyskoulussa Intian Länsi-Bengalissa. Suomalainen Canon Explorer Markus Varesvuo puolestaan tuli toiseksi yksittäisten luontokuvien sarjassa kuvallaan kiislaparvesta Norjan Vardossa.

World Press Photo on maailman arvostetuin kuvajournalismin kilpailu, jota Canon on sponsoroinut vuodesta 1992. Kilpailu järjestettiin nyt 56. kerran, ja siihen osallistui 5 754 ammattikuvaajaa 132 maasta 98 671 kuvalla. Tuomaristo palkitsi yhdeksässä teemasarjassa 53 valokuvaajaa, jotka edustivat 25 kansallisuutta, ja yksi kuva valittiin World Press Photo of the Year 2013 -voittajaksi.

”Tuemme kuvajournalismia ylpeydellä, ja meille on ilo voida palkita lahjakkaita kuvaajia, jotka ottavat pysäyttäviä kuvia ja tuovat ne kansainvälisen yleisön ulottuville”, toteaa Canon Euroopan ammattilaistuotteiden markkinointipäällikkö Kieran Magee. ”John Stanmeyerin kaunis voittokuva todistaa kuvan voiman esittämällä ajankohtaisen asian taidokkaalla ja taiteellisella tavalla.”

World Press Photo palkitsee World Press Photo of the Year 2013 -voittaja Stanmeyerin 10 000 euron palkinnolla Amsterdamissa järjestettävässä palkintoseremoniassa. Lisäksi Canon Eurooppa lahjoittaa hänelle järjestelmäkamera- ja objektiivipaketin.

Palkitut kuvat ovat esillä näyttelyssä, joka kiertää yli 100 kaupungissa yli 45 maassa. Ensimmäinen 2014 World Press Photo -näyttely avataan Amsterdamissa 18.4.2014. Tämän vuoden näyttelykuvat tulostetaan Canon Groupiin kuuluvan Océn Arizona-tasotulostimilla..

Lisätietoja World Press Photosta on osoitteessa www.worldpressphoto.org.

World Press Photo -lehdistöpaketti:
Osa palkituista kuvista on ladattavissa julkaisua varten World Press Photon lehdistösivuilla osoitteessa www.worldpressphoto.org/downloads.
Linkki voittajaluetteloon: http://www.worldpressphoto.org/2014-photo-contest/winners-list

Tietoa World Press Photosta
World Press Photo on kuvajournalismin johtavan kansainvälisen kilpailun järjestäjä. Järjestö on sitoutunut tukemaan ja edistämään kuvajournalismin ja dokumenttikuvauksen korkeaa laatua. Se pyrkii kiinnittämään yleisön huomion valokuvaajien ja muiden kuvajournalistien työhön ja vapaan tiedonvaihdon merkitykseen sekä lisäämään niiden arvostusta. Järjestö järjestää vuosittain valokuvajournalismi- ja multimediakilpailuja ja maailmanlaajuisia näyttelykierroksia. World Press Photo Academyn ohjelmat pyrkivät edistämään laadukasta kuvajournalismia koulutusohjelmien, apurahojen ja erilaisten julkaisujen avulla. World Press Photo on riippumaton ja voittoa tavoittelematon organisaatio. Se toimii Alankomaissa Amsterdamissa, jossa se perustettiin vuonna 1955. www.worldpressphoto.org

Yritystiedotteet