World Press Photo 2005 -kilpailun voitto Reutersin kuvaajalle Finbarr O'Reillylle

WORLD PRESS PHOTO OF THE YEAR 2005, Finbarr O'Reilly, Canada, Reuters World Press Photo 2005
-kilpailun on voittanut kanadalainen valokuvaaja Finbarr O'Reilly. Uutistoimisto Reutersille työskentelevän O'Reillyn värivalokuva äidistä ja lapsesta Nigerissä, hätäavun jakelupisteessä, valittiin vuoden lehtikuvaksi peräti
83 044 kuvan joukosta. Voittajakuvansa O'Reilly ikuisti digitaalisella Canon EOS 1D
-järjestelmäkameralla.

World Press Photo -kilpailu on arvostetuin ammattikuvaajille järjestettävä maailmanlaajuinen kilpailu, johon tänä vuonna osallistui 4448 kuvaajaa 122 maasta. Canon on ollut Maailman lehtikuvasäätiön globaali sponsori vuodesta 1992.

Vuoden lehtikuva on otettu kuivuudesta kärsivässä Nigerissä

Kuvatoimittajista, valokuvaajista ja uutistoimistojen edustajista koostuva 13-jäseninen kansainvälinen raati jakoi kahden viikon harkinnan jälkeen palkinnot 10 eri sarjassa. Näistä yksi valittiin vuoden 2005 lehtikuvaksi. Voittokuva on otettu keskellä toivottominta kuivuutta Nigerissä. Kuvassa yksivuotias lapsi koskettaa kuihtuneilla sormillaan äitinsä huulia. Canon-kameraan luottava kuvaaja voitti kilpailun nyt viidennen kerran peräkkäin.

Maailman lehtikuvasäätiö ojentaa O'Reillylle 10 000 euron palkinnon Amsterdamissa järjestettävässä palkintojenjakotilaisuudessa huhtikuun 23. päivänä. Lisäksi Canon lahjoittaa voittajalle EOS 1D Mark II N -järjestelmäkameran. World Press Photo -kilpailun eri sarjojen voittokuvat asetetaan näytteille Amsterdamin Oude Kerkiin 24. huhtikuuta ja 18. kesäkuuta väliseksi ajaksi, minkä jälkeen ne kiertävät maailmalla kaikkiaan yli 85 kaupungissa.

Tämä on toinen vuosi, kun suurin osa kilpailukuvista (97 %) oli digitaalisessa muodossa. Digitaaliset järjestelmäkamerat ovat selkeästi ottaneet hallitsevan aseman lehtikuvaajien työkaluina. Canonin digitaaliset järjestelmäkamerat ovat jo vakiinnuttaneet asemansa maailmanlaajuisesti suosituimpana merkkinä urheilukuvauksessa ja lehtikuvauksessa. Maailman johtavat uutistoimistot, kuten Reuters, Getty Images ja AFP, ovat valinneet Canonin ammattikuvaajiensa työvälineeksi.

Lisätietoja osoitteessa http://www.worldpressphoto.nl/