Paola Suhonen, Elio Fiorucci, Jean-Charles de Castelbajac ja Canon. We speak image!

Canon on käynnistänyt mittavan hankkeen teemalla We Speak Image kaikkiaan 17:ssä Euroopan maassa. Suomesta projektiin on kutsuttu Paola Suhonen, Italiasta Elio Fiorucci ja Ranskasta Jean-Charles de Castelbajac. Mukana on 14 muutakin nimekästä eurooppalaista muotisuunnittelijaa. He luovat Canonille sarjan ainutlaatuisia kokoelmia, kukin oman maansa ihmisten ottamien kuvien antaman kipinän pohjalta.

Jotta kuvista saadaan muotiluomuksia catwalkille, Canon kutsuu suomalaisia lataamaan  maatamme aidoimmillaan peilaavia kuviaan vain tätä tarkoitusta varten suunniteltuun sivustoon. Kilpailusivuille pääsee banneria klikkaamalla osoitteesta www.canon.fi. Canon lahjoittaa jokaisesta sivustolle ladatusta kuvasta 0,50 euroa Punaiselle Ristille nuorisoprojektien tukemiseen. Jokainen, joka lataa sivustoon kuvia, on mukana tukemassa avun tarpeessa olevia nuoria.

Ajanvietettä ja kamerapalkintoja

Verkkosivuston ja laajan interaktiivisen yhteisön rakentamisessa on sovellettu innovatiivista tekniikkaa. Kävijät voivat katsella muiden lataamia kuvia, luoda niistä kuvakollaaseja -”mielialakuvia” - ja äänestää suosikkikuvaansa viikoittaisissa kilpailuissa heinäkuun loppuun saakka. Kunkin maan suosituimman kuvan ikuistaja voittaa tyylikkään Canon IXUS 70 -digitaalikameran.

Suomen viikkokilpailujen voittajakuvat luovutetaan Paola Suhoselle, joka soveltaa niiden sisältämiä elementtejä syksyllä 2007 esiteltävissä, Canonille yksinoikeudella suunnitelluissa, suomalaisuuden ja suomalaisten inspiroimissa vaatemalleissa, jotka ovat osa tätä ainutlaatuista Canonin We Speak Image -muotikokoelmaa. Toteutukseen Paola käyttää Canonin kameroita, tulostimia ja tulostusmateriaaleja.

Mikä sitten sai Paola Suhosen innostumaan We Speak Image -projektista?

"Kaiken oman työni taustalla ovat vahvoina inspiraation lähteinä aina tunne ja tunnelmat, tietty fiilis. Valokuva kertoo tarinan, luo tunteen ilman sanoja ja jokainen tulkitsee sen omalla tavallaan. Siksi valokuva ja valokuvaaminen kiehtovat minua erityisesti. Aitoon yhdessä tekemiseen liittyy myös henkilökohtaisuutta, ja itse innostuin viime syksyisen Canon-yhteistyömme jälkeen kuvaamaan tunnelmakuvia Suomesta. Kuvasin Fasaani-mallistomme juuri Canonin IXUS-kameralla.”

Paola Suhonen on jo toisen kerran mukana Canonin hyväntekeväisyysprojektissa. Vuonna 2006 järjestetty Other Side of Fashion -projekti tuotti satoja tuhansia euroja Punaiselle Ristille. Tuolloin sata muoti-ikonia valotti kansainvälisen muotinäyttämön elämää sisäpiirin näkökulmasta. Heidän kuvistaan koottu valokuvanäyttely käynnistyi kuuluisuuksien tähdittämässä gaalassa Lontoossa. Kuvista koottiin myös muotilehti, ja niitä esiteltiin yleisölle avoimissa näyttelyissä Pariisissa ja Milanossa.

---

Paola Suhonen, IVANAhelsinki-merkin luoja, on suomalaisen muodin kiinnostavimpia nimiä. Hänen rouhean herkässä FennoFolk-tyylissään yhdistyvät perinteisen suomalaisen muotoilun elementit slaavilaisvaikutteisiin, rikkaisiin ja värikylläisiin yksityiskohtiin. Vuonna 1998 perustetun IVANAhelsingin tuotteita myydään jo yli 20 maassa. Nykyään myös HEMMA-sisustus- ja lahjatavarat sekä LILLA-lastenvaatteet kuuluvat tuoterepertuaariin. Paola Suhonen suunnittelee freelancerina myös muille suomalaisille yrityksille. Tuorein yhteistyökumppani on tunnettu sisustusalan yritys Vallila.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, p. 010 544 4539, ulla.autiovuori@canon.fi