The Other Side of Football raottaa verhoa futisammattilaisten maailmaan

Canon Eurooppa ja Kansainvälinen Punainen Risti ovat pystyttäneet yhteistyössä valokuvanäyttelyn, joka koostuu yli sadan eurooppalaisen jalkapalloammattilaisen ottamista kuvista. Kuvaajien joukossa on paitsi itse pelaajia myös erotuomareita, urheiluselostajia ja muita alan eksperttejä.

Valokuvanäyttely ’The Other Side of Football’ on luonteeltaan varsin henkilökohtainen, sillä harvoin jos koskaan huippufutaajat päästävät suurta yleisöä tai mediaa kurkistamaan kulissien taakse privaattimaailmaansa. Näyttelyssä on kuvia muun muassa Thierry Henryltä, Wayne Rooneyltä, Francesco Tottilta ja Andriy Shevchenkolta.

Kuvat sen kertovat: futis ei ole ihan koko elämä

Kuvat on otettu Canonin digitaalikameralla ja tulostettu Canonin suurkuvatulostimella, kuinkas muuten. IXUS 40:n mukana futiskuuluisuuksille välitettiin toivomus, että he ottaisivat sellaisia kuvia, jotka kertovat heidän suhteestaan kuningas jalkapalloon, mikä heitä lajissa innostaa ja motivoi. Tuloksena syntyi yli sadan kuvan kokoelma, joka on aiheiltaan varsin monenkirjava. Johtotähtenä on kuitenkin jalkapallo muodossa tai toisessa, joukkuepelin ja yhdessä tekemisen tunnelma, mutta myös perheen ja sen antaman tuen merkitys korostuu.

Valokuvanäyttely avattiin Marquee Clubilla Leicester Squarella Lontoossa 17. toukokuuta. Avajaisten yhteydessä osa kuvista joutui vasaran alle, sillä ne huutokaupattiin Christies’n meklareiden toimesta. Valokuvanäyttely monistetaan ja se on nähtävissä hieman pienemmässä mittakaavassa myöhemmin touko- ja kesäkuussa mm. Pariisissa, Milanossa, Moskovassa ja Kööpenhaminassa.  Näyttelyn kuvista on koottu myös valokuvateos, joka on myynnissä amazon.comissa.

Varoja avustustyöhön

Huutokaupoista, näyttelyistä ja kirjamyynnistä kertyvät tuotot ohjataan Kansainvälisen Punaisen Ristin avustusprojekteihin eri puolille Eurooppaa, mm. Moskovaan vanhustenhoitoon ja Hollantiin vammaisten lasten ja heidän perheidensa tukemiseen.

Osa näyttelyn kuvista on nähtävissä interaktiivisessa online-galleriassa osoitteessa www.canon-europe.com/football/gallery, josta saa myös tietoa projektista, osanottajista ja valokuvateoksen hankinnasta. Galleriasta voi ’Your Print’ -toiminnolla tilata itselleen oman tulosteen haluamastaan kuvasta haluamallaan tulostimella tulostettuna. Tulosteen postitus on maksutonta, mutta Canon lahjoittaa yhden euron kustakin tilatusta tulosteesta kansalliselle Punaiselle Ristille.

Vuonna 2003 Canon Eurooppa ja Punainen Risti keräsivät satoja tuhansia euroja Punaisen Ristin erilaisiin nuorisoprojekteihin vastaavalla hankkeella. Sen nimi oli ’On the Other Side of the Lens’, ja siihen osallistui joukko eri alojen julkkiksia, mm. Angelina Jolie, Kate Moss, Nicole Kidman ja Michael Stipe kuin myös suomalaiset Kimi Räikkönen ja Renny Harlin.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.autiovuori@canon.fi