Metso tehostaa tulostamistaan [16.9.2008]

Metso-konsernissa on käynnissä tulostamisympäristön uudistus. Uudistuksen ansiosta Metso tulostaa tehokkaammin, paremmin ja edullisemmin.

Tulostaminen on Metsossa todettu tärkeäksi toiminnoksi, joka kannattaa toteuttaa huolella. Vuosittain Metson toimipisteissä Suomessa kuluu yli miljoona euroa pelkästään toimistotulostamiseen. Vuonna 2007 Metso toteutti yhdessä Canonin kanssa tulostuskartoituksen,
jolla selvitettiin, millaisia mahdollisuuksia tulostusta on kehittää taloudellisessa, liiketoiminnallisessa ja ajankäytöllisessä mielessä.

- Kartoituksen perusteella asetimme tavoitteeksi saavuttaa 20 %:n kustannussäästöt toimistotulostamisessa. Samalla päätimme tähdätä laitekannan supistamiseen ja yhdenmukaistamiseen, kertoo tietohallintopäällikkö Esa Taivassalo Metso Paper Oy:n Jyväskylän toimipisteestä.

Tavoitteisiin pääsemiseksi Metso järjesti tarjouskilpailun, jolla etsittiin laadukasta ja tehokasta tulostusratkaisua sekä toimivaa huoltoa ja ylläpitoa kohtuullisia kustannuksia unohtamatta. Vaikka tarjouskilpa koski vain Suomen toimipisteitä ja noin 9000 käyttäjää, ratkaisulta edellytettiin globaalia skaalautuvuutta.

Metson valinta kohdistui Canonin OneLine-ratkaisuun. OneLine on korkealuokkainen palvelukokonaisuus, jossa yhdistyvät optimoitu laitekanta, nykyaikaiset ohjelmistot ja ainutlaatuinen palveluverkosto.

Laitekannan optimointi siirtää henkilökohtaiset tulostimet sivurooliin ja tulostaminen keskitetään suurempiin, huolellisesti suunniteltuihin tulostusyksiköihin. Monitori- ja UniFlow-ohjelmistot luovat pohjan tehokkaalle ympäristölle. Monitori-palvelu varmistaa laitteiden jatkuvan käytettävyyden ennakoimalla huoltotarpeet. Tarvittaessa se myös hälyttää huollon paikalle automaattisesti. UniFlow’lla tulostustyöt saadaan hallittua turvallisesti niin, että turha tulostaminen vähenee ja tietoturvan taso kohoaa.

- Canonin OneLine erottui muista ratkaisuista kokonaispalvelun avulla. Canon tuo Metsolle kolme palveluneuvojaa, jotka auttavat tulostamiseen liittyvissä kysymyksissä ja tulostusympäristön ylläpidossa. Tämä luo todellista lisäarvoa Metsolle, sillä Metsossa ei haluta käyttää oman henkilökunnan arvokasta aikaa tulostuksen hoitamiseen, Taivassalo sanoo.

Ratkaisu otetaan käyttöön kahdeksan kuukauden siirtymäjaksolla. Siirtymäjaksolla kerätään osa vanhoista laitteista pois, asennetaan uudet laitteet, luodaan tulostusympäristöt ja annetaan käyttäjäkoulutus
henkilöstölle.

Jo tällä hetkellä on nähtävissä, että tulostusympäristön uudistus ylittää odotukset. Nykyarvion mukaan Metso säästää noin 30 % toimistotulostuskustannuksista Canon OneLinen avulla. Satojen tuhansien eurojen säästöt osoittavat, että tulostamisympäristöä kannattaa kehittää.

Lisätietoja:
Metso Paper Oy, Jyväskylä, tietohallintopäällikkö Esa Taivassalo, puhelin 020 482 5185, sähköposti etunimi.sukunimi@metso.com
Canon Oy, Yritysratkaisut, avainasiakaspäällikkö Henrik Westerlund, puhelin 010 544 4334, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi
___