no consumer

Maanmittauslaitokselle Canonin mikrofilmiskannerit

Maanmittauslaitos ja Canon Oy solmivat 27. tammikuuta yhden vuoden puitesopimuksen, jonka piiriin kuuluu 50-70 kappaletta Canonin digitaalisia mikrofilmiskannereita.

Sopimus liittyy vuonna 2005 Jyväskylässä toimintansa aloittavaan koko Suomenkattavaan Yhtenäisarkistoon, jonne Maanmittauslaitos keskittää nyt eripuolilla maata sijaitsevat alkuperäiset maanmittausarkistonsa. Arkistojen siirron jälkeen maanmittausarkistojen käyttö tapahtuu pääasiassa mikrofilmiarkistojen avulla. Pääosa maanmittausarkistojen aineistosta on mikrofilmattu ja kussakin toimipisteessä on käytössä oman alueen mikrofilmit. Uusien mikrofilmiskannereiden avulla varmistetaan monipuolinen mikrofilmiarkistojen käyttö.

Hankittavilla mikrofilmilaitteilla mikrofilmiltä voidaan skannata laitoksen omaan käyttöön ja asiakkaille asiakirja tai kartta JPG- tai PDF-tiedostoksi ja toimittaa tiedosto asiakkaalle cd:llä tai sähköpostin liitteenä. Maanmittauslaitoksella on tavoitteena siirtyä mikrofilmikäyttöarkistosta sähköiseen arkistoon. Sähköiseen arkistoon aineisto tullaan ainakin värillisen kartta-aineiston osalta skannaamaan originaaliaineistosta, ei mikrofilmeiltä.

Maanmittauslaitoksessa on 13 maanmittaustoimistoa, kuusi valtakunnallista tuotanto- ja palveluyksikköä sekä keskushallinto. Toimipaikkoja on kaiken kaikkiaan 35 ympäri maata. Maanmittausarkistoissa on maanmittaustoimituksia koskevat asiakirjat ja kartat isojaosta alkaen. Tehdyllä hankinnalla turvataan toiminta maanmittaustoimistoissa ennen sähköiseen arkistoon siirtymistä.

Canonin vahvuudeksi sopimusneuvotteluissa nousi ennen muuta valtakunnallinen palveluorganisaatio, jonka toimivuudesta myös mikrofilmisektorilla Maanmittauslaitoksella on kokemusta jo vuodesta 1985. Itse asiassa Maanmittauslaitos oli ensimmäisiä organisaatioita, jotka ottivat Suomessa käyttöön tavalliselle paperille tulostavatmikrofilmilaitteet. Merkki oli Canon ja vuosi 1985.

Mikrofilmiskannerien toimitukset käynnistyvät helmikuussa.

Nyt solmitun puitesopimuksen piiriin kuuluu myös parikymmentä Canon-monitoimilaitetta, joista puolet ovat mustavalko- ja puolet värilaitteita.

Lisätietoja:
Canon Oy, viestintä, Ulla Koivisto, puhelin 010 544 4539,