Jalkapallo ei ole pelkästään uskonto, se on koko elämä [17.6.2008]

Käynnissä olevat jalkapallon EM-kisat osoittavat, kuinka jalkapallo voi olla uskonto, puolisoon rinnastettava partneri tai koko elämä. Saman todistaa myös suuri vertailututkimus, ”Football Passions”.

Ruotsinlipun värit kynsissä

Jalkapallon EM-kisojen virallinen sponsori Canon on valmistautunut kisatunnelmaan teettämällä yleiseurooppalaisen tutkimuksen jalkapalloon liittyvistä tunteista ja kokemuksista. Tutkimus toteutettiin yhteensä 18:ssa Euroopan maassa. Kaiken kaikkiaan tutkimuksessa haastateltiin noin 2000 jalkapallofania.

Toisin kuin yleensä ajatellaan, Pohjoismaissa jalkapalloon suhtaudutaan poikkeuksellisen intohimoisesti. Koko Euroopan tunteikkaimmat ja intohimoisimmat fanit löytyvät Ruotsista. Norjalaisfanit pitävät intohimorankingin kakkospaikkaa. Kolmanneksi vahvimmat tunteet koetaan Belgiassa. Suomi sijoittuu listalla vaatimattomasti 12. sijalle.

Jalkapalloa vertaavat uskontoon voimakkaimmin portugalilaiset, belgialaiset ja norjalaiset. Vähiten uskonnonkaltaista suhtautumista koetaan yllättäen hollantilaisten, puolalaisten ja saksalaisten fanien keskuudessa.

Unkarilaiset ja tsekkiläiset futisfanit rinnastavat useimmiten pitkäaikaisen seurustelun / parisuhteen ja oman suosikkijoukkueen kannattamisen. Kolmossijaa pitävät hallussaan suomalaisfanit. Ylivoimaisesti harvinaisinta tyttö/poikaystävän ja fanituksen rinnastaminen on Ranskassa.

- Fanien suhde jalkapalloon on intohimoinen. Joukkueen puolesta eletään ja kuollaan, markkinointipäällikkö Sami Verno Veikkausliigasta kertoo.

Rituaaleja, uhoa, tuoppien kallistelua

Fanittamiseen voi liittyä mielenkiintoisia rituaaleja. Jotkut fanit pukevat pelipäivänä vaatteet tietyssä järjestyksessä, käyttävät onnea tuovia esineitä tai kokoontuvat yhdessä tiettyyn paikkaan keräämään voimia koitokseen.

Jalkapalloon liittyvä tunnelma ja ilmapiiri koetaan eri puolilla Eurooppaa hyvin eri tavoin. Keski-Euroopassa - Unkarissa, Sveitsissä ja Saksassa - sekä Englannissa muiden fanien kanssa syntyvä fiilis on aivan olennainen osa jalkapalloelämää. Suomessa tunnelman merkitys ei mitenkään erikoisesti korostu.

- Suomalainen jalkapallokulttuuri eroaa monista maista siinä, että suuri yleisö on meillä varsin passiivista. Faniryhmät pitävät ääntä ja osallistuvat aktiivisesti, mutta iso osa yleisöstä innostuu vain pelin huippuhetkillä, analysoi Verno.

Monissa maissa fanius periytyy perheen sisällä. Erityisen tavallista isältä pojalle siirtyvä fanikulttuuri on Belgiassa. Myös Espanjassa ja Portugalissa perheen traditiot vaikuttavat kannattamiseen. Pohjoismaissa sukujuurten merkitys on selvästi keskimääräistä alhaisempi.

Futisfanitus on varsin miehistä toimintaa. Suuri osa faneista on miehiä ja fanikulttuuriin liittyy usein kevyttä miehistä uhoa ja tuoppien kallistelua. Euroopasta löytyy kuitenkin nykyisin yhä useammin naispuolisia jalkapallofaneja. Joidenkin seurojen ympärillä toimii myös pelkästään naisille suunnattuja fanijaostoja.

Tutkimus selventää jalkapallofanin määritelmää. Fani ei ole pelkkä katsoja, vaan henkilö, joka käy aktiivisesti peleissä, myös vierasotteluissa. Tosifani elää jalkapalloviritteistä elämää ja sitoutuu joukkueeseen. Tosifanius määritellään osin sosiaalisesti: et ole tosifani, ennen kuin muut tosifanit pitävät sinua tosifanina.

Tutkimusraporttiin voi tutustua osoitteessa - www.sirc.org/football/football_passions.shtml

Lisätietoja, Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi