no consumer

Uusi ISO-standardi helpottamaan
mustavalkolasertulostimien värikasettien riiton arviointia

Canon, Epson, HP ja Lexmark julkistivat 16. kesäkuuta 2004 tukevansa mustavalkolasertulostimissa käytettävien värikasettien riittoa koskevaa uutta ISO/IEC 19752 -standardia. Kaikki neljä yhtiötä ovat vannoutuneita teollisuusstandardien puolestapuhujia, ja yhtiöissä uskotaan ISO-standardin auttavan asiakkaita arvioimaan entistä tarkemmin ja objektiivisemmin eri värikasettien tulostuskapasiteettia.

Uusi ISO-standardi määrittelee värikasetin riittoon vaikuttavat tärkeimmät ominaisuudet ja   luotettavan tilastollisen analyysimenetelmän, jota kaikki laitevalmistajat voivat soveltaa arvioidessaan kasettien tulostuskapasiteettia. Kun aiemmin esimerkiksi yhdellä tulostimella testattiin muutamaa värikasettia, uusi standardi edellyttää vähintään yhdeksän värikasetin testaamista vähintään kolmella eri tulostimella. Ja värikasettien keskimääräisen riiton sijasta lasketaan näiden todennäköinen tulostuskapasiteetti 95 prosentin luotettavuustasolla.

Canon, Epson, HP ja Lexmark ovat tärkeimmät tämän uuden ISO-standardin kehittämiseen osallistuneet yritykset. Yhtiöissä uskotaan, että standardin tiukat kriteerit ja yhdenmukaisuus sekä ISO:n puolueettomuus ja kansainvälisyys ja toisaalta tulostusalan tärkeimpien yritysten osallistuminen standardin kehittämiseen tuovat merkittävää etua sekä asiakkaille että koko teollisuuden alalle. Uusi standardi edesauttaa alkuperäiskasettien, uusioitujen ja uudelleen täytettyjen värikasettien objektiivista vertailua.

“Uusi ISO-standardi antaa hyvän pohjan värilaser- ja mustesuihkuteknologiaan perustuvien värikasettien ja värisäiliöiden standardisoinnin kehittämiselle,” toteaa Mogens Molgaard Jensen, Executive Vice President, Canon Europe.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Koivisto, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.koivisto@canon.fi