no consumer

Hitachi, Canon ja Matsushita yhteistyöhön LCD-näyttöbisneksessä [31.12.2007]

Hitachi, Canon ja Matsuhita julkistivat 25. joulukuuta 2007 mittavan yhteistyösopimuksen, joka tähtää LCD-näyttöliiketoiminnan ja -teknologioiden vahvistamiseen ja kasvattamiseen. Yhtiöt yhdistävät voimansa nopeuttaakseen näyttöteknologioiden kehittämistä ja niiden sovellusalueiden laajentamista.

Hitachi omistaa edistyksellisiä LCD-teknologioita, mm. maailmalla tunnustetun IPS-teknologian (In-Plane Switching), jonka plussana ovat ylivertainen värientoisto ja laaja katselukulma. Canonin vahvuutena ovat kamerat, tulostimet ja lääketieteelliset tutkimuslaitteet ja Matsushita on maailman ykkönen litteissä televisioissa.

Sopimuksen mukaan Canon ja Matsushita saavat kumpikin omistukseensa 24,9 prosenttia Hitachi Displays Co., Ltd:stä, joka keskittyy pieniin ja keskisuuriin näyttöihin liittyvään bisnekseen. Hitachin omistukseen jää näin 50,2 prosenttia osakekannasta. Osakekauppa toteutetaan 31. maaliskuuta 2008 mennessä.

LCD-näyttöjen käyttöalue on jo nyt laaja ja ulottuu matkapuhelimista, litteistä televisioista ja tietokoneista kameroihin, pelikonsoleihin, tulostimiin ja erilaiseen autoissa sovellettavaan elektroniikkaan. Sovellusalueet ovat koko ajan kasvussa ja näin ollen myös LCD-näyttöjen kysyntä. Kiristynyt kilpailu on pakottanut LCD-näyttöjen valmistajat varmistamaan korkealuokkaisten näyttöjen vakaan tarjonnan edullisin hinnoin, mikä on puolestaan vaatinut jatkuvia mittavia investointeja teknologioiden kehittämiseen.

Yhteistyö Hitachin kanssa antaa Canonille mahdollisuuden lyhentää tuotekehitykseen kuluvaa aikaa ja nivoa tuotteisiinsa lisää ominaisuuksia. Canon hakee yhteistyöstä myös vauhtia OLED-näyttöjensä edelleen kehittämiseen.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, etunimi.sukunimi@canon.fi