Canonin digitaalisella röntgenkuvauslaitteella valaisua antiikin Egyptin salaisuuksiin

Yhdysvaltalaisen kaapelitv-kanavan Discovery Channelin rahoittama tutkimusryhmä julkisti 9. kesäkuuta Egyptin Luxoriin Kuninkaiden laaksoon suuntautuneen tutkimusretkensä tulokset. Ryhmä uskoo, että haudasta KV35 aiemmin löydetyistä kolmesta muumiosta yksi on Nefertiti, antiikin Egyptin palvotuimpia kuningattaria ja farao Akhenatonin puoliso. Tunnistustyössään tutkijat ovat käyttäneet apunaan digitaalista röntgenkuvauslaitetta CXDI-31, jonka on heidän käyttöönsä toimittanut kuvantamisalan ja informaatioteknologian kansainvälinen suuryritys Canon Inc. Kyseessä on maailman ensimmäinen kannettava digitaalinen röntgenkuvauslaite, jonka Canon on kehittänyt vuonna 2000.

Kuvat katseltavissa saman tien

Canon CXDI-31 oli ainoa käytettävissä ollut vaihtoehto, jonka avulla egyptologit Dr. Joann Fletcherin johdolla pystyivät tutkimaan hautakammion uumenet paikanpäällä ja tuottamaan välittömästi kuvia tunnistamattomista muumioista. Kuvauslaitteen sydämenä on 29 x 23 cm kuvakenno, jossa sovelletaan amorfisesta piistä valmistettuja rivitunnistimia; teknologian Canon kehitti alunperin fakseihin ja skannereihin.

Digitaalikuvat olivat katseltavissa jo kolmen sekunnin kuluttua kuvauksesta käyttöpaneelina toimivasta kosketusnäytöstä. Tutkijat pystyivät zoomaamaan erityisen kiinnostaviin kohtiin, kuten hiusmurtumiin tai vaikka koruihin, ja näin suurentamaan kuvaa ilman että yksityiskohtien tarkkuus kärsi.

Haudassa KV35 korkearesoluutiokuvat siirrettiin suurempaan hautakammioon sijoitettuun Xograph-työasemaan, jossa ne näkyivät 12-bittisinä (4096 harmaasävyä). Tutkijat saattoivat rekonstruoida muumioista saman tien kolmiulotteisen luurangon ja tuottaa "fly-through"-animaation ja näin nähdä muumion sisään.

Digitaaliset röntgenkuvat paljastivat harvinaisia kultakoruja yhden muumion murskatussa rintaontelossa. Niiden muoto viittasi kuninkaallisiin, joihin myös Nefertiti lukeutui. Korujen uskotaan irronneen haudanryöstäjien käsittelyssä.

Haudasta löytyneet kolme muumiota, kaksi naisen ja yksi nuoren pojan, on nyt kuvattu, minkä jälkeen Dr. Fletcherin mukaan on mahdollista selvittää näiden perhesuhteita, sairauksia, terveydentilaa, ruumiinvammoja ja ehkä myös kuolinsyitä. "Nefertitiksi uskomani muumion röntgenkuvaus antaa meille ainutlaatuisen mahdollisuuden myös hänen rintakuvansa rekonstruoimiseen," Dr. Fletcher sanoo.

Discovery Channel lähettää sunnuntaina 17. elokuuta tutkimusretkestä kaksituntisen dokumenttiohjelman.

Lisätietoja:
Canon Oy, Viestintä, Ulla Koivisto,