Tulli pysäytti Turussa erän Canon-mustekasettien väärennöksiä

Canon-tuotemerkillä varustettuja piraattimustekasetteja päätyi ensimmäisen kerran Suomessa tullin käsiin viime syksynä. Mustekasetit, joita oli yhteensä 200 kappaletta, oli tarkoitettu myytäväksi Suomen markkinoilla Canonin mustesuihkutulostimiin.

Väärennettyjen mustekasettien lähettäjätaho oli tuntematon, kuten useimmissa tuoteväärennöstapauksissa. Vastaanottaja sitä vastoin oli suomalainen Indeport Ltd., jonka kanssa Canonin tavaramerkkiasiamiehet pääsivät sopimukseen ilman rikostutkintapyyntöä tai kanteen nostamista. Laittomat mustekasetit tuhottiin tullin valvonnassa, ja Indeport Ltd. sitoutui vastaamaan niiden varastointi- ja tuhoamiskustannuksista.

Tapaus oli poikkeuksellinen Canonin asiamiesten mukaan sikäli, että noin 95 prosenttia heidän hoitamistaan tuoteväärennöstapauksista on Venäjälle meneviä transit-kuljetuksia, jolloin tavaroiden vastaanottaja on peitenimi ja venäläinen huolitsija toimii asiamiehenä mutta ei vastaa lastista sinänsä.

Lisätietoja:
Canon Oy, toimitusjohtaja Jukka Rinne,