no consumer

Japanilaiset voittoisia kansainvälisessä digitaalisen ilmaisun kilpailussa

Canonin järjestämään kansainväliseen digitaalisen ilmaisun kilpailuun lähetettiin tänä vuonna yli 3500 työtä 77:stä eri maasta. Neljän kilpailusarjan ykköspalkinnoista kolme meni Japaniin ja yksi Yhdysvaltoihin.

Canon Inc. julkisti Tokiossa 5. joulukuuta Canon Digital Creators Contest 2003 –kilpailun voittajat. Jo neljäntenä peräkkäisenä vuonna järjestetyn kilpailun tavoitteena on edesauttaa digitaalisen ilmaisun kehittymistä ja kannustaa eri-ikäisiä ja eri aloja edustavia ihmisiä toteuttamaan luovuuttaan digitaaliteknologian avulla. Tänä vuonna kilpailuun lähetettiin 3573 työtä 77:stä eri maasta. Kilpailutöistä noin neljännes, 770, tuli Euroopasta.

Kilpailussa oli jaossa palkintorahaa kaikkiaan 117 000 US-dollaria, josta kunkin sarjan voittaja sai 20 000. Tänä vuonna kilpailusarjojen voitoista kolme meni Japaniin ja yksi Yhdysvaltoihin. Hopealle ja pronssille yltäneet työt tulivat Japanin lisäksi mm. Isosta-Britanniasta, Kanadasta, Egyptistä ja Espanjasta.

Sarjojen voittajat:
Digitaaliset printtivalokuvat: Kenshi Daito, Japani
Digitaalinen grafiikka / kuvitus: Ryohei Hatokawa, Japani
Digitaaliset lyhytelokuvat: Matthew Thomas, Yhdysvallat
Web-suunnittelu: Shinchiro Sato, Japani

Jaossa olivat myös pääsponsorien Adoben ja Canonin erikoispalkinnot. Adobe-voittaja tulee Itävallasta ja Canon-voittaja Ranskasta.

Kilpailuraadin jäsen, suunnittelutoimisto tomaton edustaja Joel Baumann kehuu voittajia todellisiksi superlahjakkuuksiksi digitaalisen taiteen eri osa-alueilla. ”Heidän töistään välittyy omaperäisyys, innovatiivisuus ja vahva ilmaisuvoima. On ilahduttavaa, että niin monissa kilpailutöissä on oivallettu vielä varsin nuoren digitaaliteknologian tarjoamat luovat mahdollisuudet.”

Vuoden 2003 voittajat palkittiin juhlallisissa seremonioissa 5. joulukuuta Tokiossa. Voittoisat työt ovat esillä Spiral Gardenissa Tokiossa 6. – 14. joulukuuta 2003. Niihin voi tutustua myös Internet-osoitteessa www.canon.com/cdcc/press

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Koivisto, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.koivisto@canon.fi