Canon: Suhdannevaihtelut vaativat yritysten tietojärjestelmiltä joustavuutta ja integroitavuutta [20.7.2009]

Tutkimusyhtiö Datamonitorin Canon Euroopalle laatima raportti ”Readying for Recovery; a Pragmatic Approach to Organisational Change” arvioi, että riskejä karttava, syklinen ja asteittainen lähestymistapa liiketoiminnan muuttamiseen voi olla tehokkaampaa kuin kaiken aiemman nollaaminen ja aloittaminen uudelleen puhtaalta pöydältä.

Raportin mukaan eurooppalaisilla yrityksillä on toimialasta riippumatta merkittäviä haasteita edessään, vaikka merkkejä talouden elpymisestä on havaittavissa. Yritysten haasteita ovat muun muassa globalisaatio, tiukentuvat säännökset ja hallitusten poliittiset ohjelmat, työntekijöiden oikeudet sekä ympäristövaikutusten huomioon ottaminen.

Haasteellisina aikoina organisaatiot keskittyvät kulujen hallintaan, sisäisten rakenteiden ja prosessien parantamiseen sekä ydinliiketoimintojen turvaamiseen. Laskusuhdanteesta selviäminen voi viedä yritysjohdon koko huomion lyhyen ja keskipitkän tähtäimen tavoitteiden saavuttamiseen, vaikka suunnitelmat paluusta kasvu-uralle keskipitkällä tai pitkällä tähtäimellä ovat myös tarpeen.

Datamonitorin mukaan yhä useammat yritysjohtajat keskittyvät kasvattamaan asiakastyytyväisyyttä, parantamaan tehokkuutta sekä kehittämään kumppanisuhteita, leikkaamaan kuluja ja kasvattamaan liikevaihtoa. Tavoitteisiin on päästävä muuttamatta tietojärjestelmäinfrastruktuuria tai lisäämättä investointeja. Uudet tietojärjestelmät täytyy pystyä integroimaan olemassa oleviin järjestelmiin ja päivittämään jatkossa joustavasti tulevaisuuden tarpeisiin.
Datamonitorin raportti suosittelee yrityksiä arvioimaan kuluja kokonaisvaltaisesti sekä tutustumaan automatisoituihin ja personoituihin tietojärjestelmiin, jotka integroituvat helposti olemassa oleviin teknologia-alustoihin.

”Käytännönläheinen ja riskejä karttava lähestymistapa mahdollistaa vaiheittaisen muutoksen liiketoimintaprosessi tai sovellus kerrallaan,” sanoo Datamonitorin seniorianalyytikko Tim Gower.

”Datamonitorin raportin mukaan tietojärjestelmiltä odotetaan joustavuutta ja integroitavuutta, jotta organisaatiot voivat reagoida suhdannevaihteluihin riittävän nopeasti. Autamme jatkuvasti asiakkaitamme parantamaan liiketoimintaprosessejaan ja leikkaamaan kulujaan hyödyntäen nykyisiä tietojärjestelmiään. Esimerkiksi marraskuussa esittelemme monitoimilaitteisiimme kiinnostavia ominaisuuksia tuovan imageRUNNER ADVANCE -alustan, joka mahdollistaa täydellisen integroinnin asiakkaiden nykyisiin työkulkuihin”, kertoo toimistoratkaisujen markkinointijohtaja Adam Gilbe Canon Euroopasta.

Lataa Readying for Recovery -julkaisun kopio tästä.

Lisätietoja: Canon Oy, Toimistoratkaisut, markkinointipäällikkö Markus Winnett, puh. 010 544 4240,  sähköposti: etunimi.sukunimi@canon.fi