Canon on kehittänyt maailman suurimman, erittäin herkän CMOS-kuvakennon [31.8.2010]

Canon on kehittänyt maailman suurimman¹ CMOS-kuvakennon, jonka koko on 202 x 205 mm. Suuri koko mahdollistaa erinomaiset valonkeruuominaisuudet, joten kenno tarvitsee kuvan tallentamiseen vain sadasosan ammattitason digitaalisen järjestelmäkameran vaatimasta valosta.

Uusi CMOS-kenno on suurimpia 300 mm:n kiekosta valmistettavia mikropiirejä ja noin 40 kertaa suurempi kuin Canonin suurin kaupallisessa tuotannossa oleva CMOS-kenno.²

Aiemmin kennokoon kasvattaminen tarkoitti sitä, että datasignaalien vastaanottamisen ja lähettämisen välinen aika piteni. Se asetti haasteen kuvatiedon nopealle siirtämiselle. Canon ratkaisi ongelman suunnittelemalla innovatiivisen piirin, joka mahdollisti myös suurikokoisen nopeaa videokuvausta tukevan CMOS-kennon valmistuksen. Kennot valmistetaan erittäin tarkkaan valvotussa puhdastilassa pölyn ja kuvan virheiden määrän minimoimiseksi.

Uuden, suurikokoisen CMOS-kennon entistä paremmat valonkeruuominaisuudet mahdollistavat kuvaamisen myös heikossa valaistuksessa. Uusi kenno tarvitsee kuvaamista varten vain sadasosan 35 mm:n täysikokoisen CMOS-kennon tarvitsemasta valosta, joten videokuvaus onnistuu 60 kuvan sekuntinopeudella ja vain 0,3 luksin valaistuksessa.

Uusi CMOS-kenno soveltuu hyvin esimerkiksi öisen tähtitaivaan ja yöeläinten videokuvaukseen. CMOS-kuvakennojen kehityksen avulla Canon uudistaa radikaalisti still- ja videokuvausta.

Lisätietoja: Canon Oy, Markkinointi, Jyri Linho, puhelin 010 544 4415, sähköposti: etunimi.sukunimi@canon.fi

¹ Tilanne 27.8.2010. Perustuu Canonin tutkimukseen.
² Noin 21,1 megapikselin täysikokoinen 35 mm:n CMOS-kenno, joka on käytössä digitaalisissa EOS-1Ds Mark III- ja EOS 5D Mark II -järjestelmäkameroissa.

Etkö löydä etsimääsi? Hae tiedotearkistosta.

Tietoja
Lehdistömateriaali