Canonilta maailman ensimmäinen 120 megapikselin APS-H-kokoinen CMOS-kenno [24.8.2010]

Canon on julkistanut APS-H-kokoisen¹ CMOS-kuvakennon, joka tuottaa kokoluokkansa suurimman², noin 120 megapikselin resoluution (13 280 x 9 184 pikseliä).

Samankokoiseen Canonin suuriresoluutioisimpaan kaupallisessa tuotannossa olevaan 16,1 miljoonan pikselin CMOS-kennoon verrattuna uusi, noin 120 miljoonan pikselin kuvakenno sisältää miltei 7,5 kertaa enemmän pikseleitä.³

CMOS-kennojen nopea kuvatiedonsiirtotekniikka käsittelee suuria määriä pikseleitä rinnakkain. Rinnakkain käsiteltävien signaalien määrän lisääminen saattaa kuitenkin aiheuttaa viiveitä signaaleissa ja pieniä poikkeamia ajoituksessa. Canon on nyt nopeuttanut signaalien siirtotekniikkaa merkittävästi muokkaamalla kuvatiedon lukemiseen tarvittavan piirin ajoituksen hallintaa. Uuden CMOS-kennon suuri lukunopeus mahdollistaa suuriresoluutioisten kuvien kuvaamisen nopeudella noin 9,5 kuvaa sekunnissa.

Uusi CMOS-kenno mahdollistaa Full HD -tasoisten (1 920 x 1 080 pikseliä) teräväpiirtovideoiden kuvaamisen. Kennon pinta-alan jokainen 1/60-osa voi tuottaa täysteräväpiirtoista videokuvaa.

Uudella kennolla tallennetut kuvat ovat rajattuina tai digitaalisesti suurennettuinakin entistä tarkempia ja kirkkaampia. Kenno mahdollistaa kuvan suurennoksen mistä kohtaa kuva-alaa tahansa sekä videon katselun valitulta alueelta täysteräväpiirtotarkkuudella.

Canonin CMOS-kuvakennojen kehitystyö tekee stillkuvista entistä laadukkaampia filmikameroiden tuottamiin kuviin nähden ja uudistaa videokuvaamista hyödyntämällä digitaalisten järjestelmäkameroiden liikuteltavuutta ja vaihdettavien objektiivien tarjoamaa monipuolisuutta.

Lisätietoja: Canon Oy, Markkinointi, Jyri Linho, puhelin 010 544 4415, sähköposti: etunimi.sukunimi@canon.fi

¹ Uuden kennon kuva-ala on noin 29,2 x 20,2 mm.
² Tilanne 20.8.2010. Perustuu Canonin tutkimukseen.
³ Canonin suuriresoluutioisin kaupalliseen tuotantoon tarkoitettu, digitaalisissa EOS-1Ds Mark III- ja EOS 5D Mark II -järjestelmäkameroissa oleva CMOS-kenno vastaa täysikokoista 35 mm:n filmiä, ja siinä on noin 21,1 miljoona pikseliä. Vuonna 2007 Canon kehitti APS-H-kokoisen kennon, jossa on noin 50 miljoona pikseliä.

Etkö löydä etsimääsi? Hae tiedotearkistosta.

Tietoja
Lehdistömateriaali