UNEP ja Canon yhteistyössä
Maailman suurin ympäristöaiheinen valokuvauskilpailu on avoin kaikille

YK:n Ympäristöohjelma UNEP (the United Nations Environment Programme) järjestää jo neljännen kerran Canon Inc:n tuella kansainvälisen valokuvauskilpailun Focus on Your World 2004-2005.

UNEP-logo

Kilpailu haastaa eri-ikäiset ihmiset eri puolilla maailmaa tarkastelemaan ympäristöään ja piirtämään valolla omat näkemyksensä ympäristön nykytilasta ja tulevaisuudesta. Näkökulmana voi olla yhtä lailla luonnon hauras kauneus ja ainutlaatuisuus kuin ihmisen sille aiheuttama vahinko.

Valokuvauksen vahvuus on, että sen kieli on kaikille yhteinen. Kolmen aiemman Focus on Your World -valokuvauskilpailun kuvasato on sen osoittanut konkreettisesti. Valokuvan keinoin kestävään kehitykseen liittyvät kysymykset ja viestit avautuvat ja menevät perille kirjoitettua sanaa huomattavasti tehokkaammin.

Tämän maailman suurimman ympäristöaiheisen valokuvauskilpailun teemana on tällä kertaa ”Monimuotoisuuden ylistys” ja se on avoin kaikille – niin ammattikuvaajille kuin kuvauksen harrastajillekin. Kilpailusarjoja on kolme: yleinen, nuorten ja lasten sarja. Yleisen sarjan pääpalkinto on 20 000 dollaria, nuorten sarjan 5000 dollaria ja lasten sarjan 2000 dollaria.

Kilpailu käynnistettiin Tokiossa 4. kesäkuuta ja Barcelonassa 5. kesäkuuta Maailman ympäristöpäivän juhlallisuuksien yhteydessä. Kilpailutöitä otetaan vastaan 24. lokakuuta asti. Arvovaltainen kansainvälinen tuomaristo arvostelee kuvat marras-joulukuussa, ja voittokuvat ovat esillä vuoden 2005 Maailmannäyttelyssä Japanissa YK:n paviljongissa 25.3.-25.9.2005.

Lisätiedot kilpailusta, osallistumisohjeet ja -säännöt sekä osallistumislomake ovat Internet-osoitteessa http://www.unep-photo.com

Vastuu ympäristöstä on tärkeässä osassa myös Canonin toiminnassa. Maailmanlaajuisen Canon-ryhmän tavoitteena on noudattaa kaikessa toiminnassaan kyosei-yritysfilosofian oppeja, jotka edellyttävät elämistä ja työskentelemistä yhdessä yhteisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Filosofia tähtää harmoniaan ihmisen, teknologian ja ympäristön välillä.

Canonin lisäksi Focus on Your World -kilpailua tukevat Japan Airlines, TIME Magazine, National Geographic Society ja Earth Report / Television Trust for the Environment.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Koivisto, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.koivisto@canon.fi