A N T A R C T I C A -valokuvanäyttely

Arno Rautavaaran valokuvanäyttely Canon Oy:n tiloissa Helsingin Munkkivuoressa, Menuetto Business Center, Huopalahdentie 24 Helsinki (sisäänkäynti Ulvilantien puolelta).
Avoinna 19.2.–2.4. 2015 ma–pe klo 8–17.

Tervetuloa tutustumaan - näyttelyyn on vapaa pääsy!

Pingviinit

Näyttelyn kuvat on otettu marraskuussa 2009. Matkan kohteina olivat Falklandinsaaret, Etelä-Georgia sekä Antarktiksen niemimaa ja läheiset Etelä-Shetlannin saaret.

Eteläisellä pallonpuoliskolla marraskuu vastaa pohjoisen toukokuuta. Subantarktisilla saarilla ja Antarktiksen rannikolla lintujen pesimäkausi on tuolloin vasta aluillaan. Sää vaihtelee alinomaa, auringonpaisteesta sakeisiin lumikuuroihin ja ankariin tuuliin. Avoimella merellä ja rannikolla lämpötila kieppuu nollan vaiheilla.

Falklandinsaarilla kalliotöyhtöpingviinit, etelänmerimetsot ja mustakulma-albatrossit pesivät heinikkoisilla rinteillä, valkokulmapingviinit ja kuningaspingviinit alavammilla rannoilla.

Monet luontokuvaajat pitävät Etelä-Georgiaa maapallon vaikuttavimpana luontokohteena. Karu saari kohoaa 200 kilometriä pitkänä alpiinisena vuorijonona eteläisellä Atlantilla, kaukana kaikkialta. Sadat tuhannet kuningaspingviinit ja etelänmerinorsut, maapallon suurimmat hylkeet, kansoittavat rannat.

Antarktiksen niemimaalla ja sitä ympäröivässä saaristossa jylhät vuoret, jäätiköt ja jäävuoret hallitsevat maisemaa. Näissäkin äärimmäisissä oloissa pesii valtavat määrät myssypingviinejä, valkokulmapingviinejä ja jääpingviinejä.

Arno Rautavaara (s. 1947) on helsinkiläinen eläkkeellä oleva tietokirjatoimittaja ja luontokuvaaja. Hän on Suomen luonnonvalokuvaajat ry:n perustaja- ja kunniajäsen, joka on vetänyt kuvausmatkoja paitsi Etelämantereelle myös Afrikkaan ja Huippuvuorille. Valokuvataiteen valtionpalkinto hänelle myönnettiin vuonna 1984.

Lisätietoja: arno.rautavaara@gmail.com / p. 0400 874 176

Näyttelyn osoite ja aukioloajat:

Menuetto Business Center
Huopalahdentie 24