Kristen Ashburnille Canon Female Photojournalist Award 2004

Kristen Ashburn Yhdysvaltalainen Kristen Ashburn on voittanut neljännen naiskuvaajalle myönnetyn Canon Female Photojournalist Award -palkinnon kuvakertomuksellaan HIV:stä Zimbabwessa - sen vaikutuksesta ihmisten jokapäiväiseen elämään sekä maan kulttuuriin ja talouteen.

Palkinnon luovutti ranskalainen naisjournalistiyhdistys Association of Women Journalists (AFJ) 16. kerran järjestetyillä kansainvälisillä festivaaleilla "Visa pour l'Image" Ranskan Perpignanissa syyskuun alussa. Palkinnolla halutaan tukea ja tuoda esiin eri puolilla maailmaa toimivien naiskuvaajien työtä. Kaikista maailman fotojournalisteista vain 11 prosenttia on naisia.

Tukea uusille töille

Canon Eurooppa lyöttäytyi yhteen AFJ:n kanssa vuonna 2001 ja perusti kilpailun, josta tuli välittömästi menestys. Kilpailuun osallistuu joka vuosi yhä enemmän kuvaajia - vuonna 2004 kilpailuun ilmoittautui 130 naispuolista ammattikuvaajaa. Edeltäneet kolme vuotta ovat osoittaneet, että Canonin 8000 euron palkintosumma ei ole hukkaan heitettyä rahaa. Se palkitsee kuvaajan jo tehdystä työstä, mutta antaa hänelle samalla mahdollisuuden vuoden kestävään dokumenttikuvausprojektiin, jonka aiheen kuvaaja saa itse valita. Voittajalla on halutessaan tilaisuus asettaa valmiin projektinsa tulokset näytteille seuraavan vuoden "Visa pour l'Image" -festivaaleilla.

Vuoden 2004 palkintoraadin päätös

Palkintoraadin jäsenet koostuivat AFJ:n edustajista sekä muista ammattikuvaajista ja lehdistön edustajista. He äänestivät yksimielisesti voittajaksi Ashburnin. "Voittajaa harkitessaan raati palasi aina takaisin Kristen Ashburnin kuviin. Noiden erikoisten valokuvien tuskallisen koruton kertomus AIDSista Afrikassa oli sydäntä raastavaa katseltavaa", Hachette Filipacchi Median päätoimittaja Eliana Laffont sanoo. Ranskankielisen National Geographic -lehden taiteellinen johtaja Magdalena Herrera puolestaan kuvaa Ashburnin valokuvien olevan "tulvillaan hellyyttä ja humaanisuutta".

HIV Zimbabwessa

Ashburn aloitti Contact Press Images -kuvatoimiston palveluksessa vuonna 2001 ja ryhtyi samantien kuvaamaan AIDSin vaikutuksia eteläisessä Afrikassa. Vuonna 2002 Ashburnille myönnettiin Marty Forscher Fellowship for Humanistic Photography -apuraha. Ashburnin vaikuttavat ja koskettavat kuvat paljastavat Zimbabwen tuskallisen arjen. Väestöstä 35 prosenttia kantaa HIV-virusta. Ashburn kertoo kuvillaan, miten Zimbabwe tulee toimeen vanhempien, opettajien, työntekijöiden ja ruuan puutteen aiheuttamien ongelmien kanssa. Canonilta saamansa palkintosumman turvin Ashburn aikoo jatkaa työtään Afrikassa.

Kristen Ashburn - valokuvaaja lähellä ihmistä

Vuonna 1973 syntynyt Ashburn on Contact Press Images –kuvatoimiston palveluksessa ja pitää tukikohtanaan New Yorkia. Valokuvaustyönsä ohella Ashburn opettaa valokuvausta ruandalaisille orvoille. Kristen Ashburn osallistui vuonna 2002 julkaistun Day in the Life of Africa -teoksen tekemiseen. Vuonna 2004 Photo District News nimesi Ashburnin yhdeksi 30:stä merkittävimmästä nousevasta valokuvaajalahjakkuudesta. Ashburn osallistui myös Canonin sponsoroiman World Press Photo -kilpailun arvostetulle Joop Swart -mestariluokalle Amsterdamissa, marraskuussa 2004.

Kristen Ashburnin HIV:stä Zimbabwessa kertoviin kuviin voi tutustua osoitteessa http://www.kristenashburn.com

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.autiovuori@canon.fi