no consumer

Canon tuo keskipitkien polttovälien zoom-objektiivin ammattikuvaajille

Canon tuo markkinoille kuvanvakaimella varustetun L-sarjan EF 24–105 mm F 4L IS USM zoom-objektiivin. Hyvin pölyä ja kosteutta kestävä objektiivi soveltuu kuvaukseen, jossa tarvitaan laadukasta, kevyttä ja helposti käsiteltävää zoom-objektiivia.

EF 17–40 mm F 4L USM:n ja EF 70–200 mm F 4L USM:n polttovälialueita täydentävä uusi zoom-objektiivi on lisäys Canonin F 4L ‑sarjan zoom-objektiivien joukkoon. Näissä objektiiveissa on muuttumaton valovoima koko polttovälialueella. Kuvanvakain poistaa kameran tärähdyksiä tehokkaasti ja mahdollistaa jopa kolme askelta pidemmän valotusajan käyttämisen käsivarakuvauksessa. Objektiivin liiketunnistimet havaitsevat ei-toivotut tärähdykset, minkä jälkeen optiseen akseliin nähden kohtisuorassa oleva korjaava linssiryhmä suorittaa vakauttavan liikkeen. Korjaus muuttaa valon reittiä niin, että kuva palaa oikeaan paikkaansa filmillä tai kuvakennolla.

Kolme askelta pidempi valotusaika tarkoittaa, että sen sijaan, että kuvattaisiin 105 mm:n valotusajalla käsivaralta 1/125 sekunnin valotusajalla, voidaan saavuttaa laadukas kuvaustulos jopa 1/15 sekunnin valotuksella. Näin ollen kuvausmahdollisuudet heikossa valaistuksessa ovat entistä paremmat.

Nopea ja lähes äänetön automaattitarkennus

EF 24–105 mm F 4L IS USM:n rengasmallinen USM-moottori toimii ultraäänitaajuuksilla ja takaa nopean ja lähes äänettömän automaattitarkennuksen. Tehokas prosessori ja parannettu AF-algoritmi tekevät automaattitarkennuksesta entistä nopeamman. Ultraäänimoottorin hyvä pitovoima takaa, että tarkentava linssiryhmä pysähtyy paikalleen tarkasti ja ilman ylivärähtelyä heti, kun tarkennus on oikea. Haluttaessa voidaan siirtyä käsintarkennukseen milloin tahansa kääntämällä tarkennusrengasta ilman, että automaattitarkennusta tarvitsisi ensin kytkeä pois käytöstä.

Objektiivin koon rajoittamiseksi ja kuvanlaadun parantamiseksi koko kuva-alalla, objektiivissa on UD-linssielementti, joka ehkäisee sekundaarisia kromaattisia poikkeamia, jotka heikentävät kuvan terävyyttä ja värien selkeyttä. Asfääriset linssielementit korjaavat pallopoikkeamia ja parantavat kontrastitoistoa.

EF 24–105 mm F 4L IS USMsiirtää etäisyystiedot kameran prosessorille, joten se on yhteensopiva uusimpien EOS-kameroiden E-TTL II -salamajärjestelmän kanssa. Objektiivin etäisyystiedot ja uudet salama-algoritmit takaavat entistä tarkemman salamavalotuksen mittauksen, kun objektiivia käytetään yhdessä Canonin EX Speedlite ‑salamalaitteiden kanssa. EF 24-105 mm F 4L IS USM -objektiivin pölyn- ja kosteudenkestävyys on EOS-1-sarjan kameroiden säänkestävyyden veroinen.

Uusi EF-objektiivi tulee Suomessa myyntiin syyskuussa. Sen hinta tulee olemaan noin 1300 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.autiovuori@canon.fi, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti teija.tamminen-saremaa@canon.fi

Canon – globaalisti paikallinen