Videokuvaus digitaalisilla järjestelmäkameroilla on uusi trendi [21.4.2009]

Ruotsalainen mainostoimisto Fry Communications toteutti 3M:lle tehdyn mainoksen digitaalisella Canon EOS 5D Mark II -järjestelmäkameralla, jolla voidaan tallentaa myös täysteräväpiirto-otoksia. Kameran ominaisuudet mahdollistavat laajat säädöt mm. valotuksen ja himmenninaukon osalta myös videokuvaa tallennettaessa.

”Halusimme testata uusinta tekniikkaa ja sen tuomia mahdollisuuksia, kuten hyvää valovoimaa ja suurta syväterävyyttä”, sanoo Tobias Lindén, Fry Communicationsin ohjaaja ja valokuvaaja. Perinteisten videokameroiden valovoima ei ole yhtä hyvä, ja ne tallentavat yleensä HDV-kuvaa, joka on tavallaan normaalin ja teräväpiirtokuvan välimuoto.

Uusi trendi

Lindén aikoo ehdottomasti käyttää Canon EOS 5D Mark II:ta myös tulevaisuudessa.
”Käytämme sitä varmasti uudelleenkin. Sekä me että asiakkaamme olemme tyytyväisiä lopputulokseen ja videokuvan laatuun. Pienikokoinen ja kevyt varustus mahdollistaa liikkuvuuden, ja laatu on vähintään yhtä hyvä kuin ennenkin.”

Verratonta optiikkaa

Molemmat mainokset kuvattiin Marokossa erittäin vaativissa sääolosuhteissa. Canonin digitaalinen järjestelmäkamera oli omiaan olosuhteisiin, koska siinä on perinteistä videokameraa paremmat mahdollisuudet syväterävyyden säätöön. Lindén toteaa näin:
”Canon EOS 5D Mark II on erittäin pieni ja kevyt, joten sitä on helppo käsitellä vaativissakin oloissa. Kamera pitää sisällään todella paljon tekniikkaa ja tarvittavat ohjelmistot. Kaiken lisäksi se on tavallista videokameraa edullisempi.”

Mainoselokuvat tuotetaan maailmanlaajuisille markkinoille, ja niiden tärkein kohdemaa on Yhdysvallat. Molemmat elokuvat ovat nähtävillä internetissä, ja ne pyörivät pian myös amerikkalaisilla televisiokanavilla. Koska amerikkalaistelevision kuvamuoto on 30p ja EOS 5D Mark II -järjestelmäkamera tallentaa videokuvaa juuri kyseisessä muodossa, otoksia ei tarvitse konvertoida erikseen. Mainokset ovat nähtävissä osoitteessa http://www.fry.se/.

Kuvauksissa käytettiin seuraavaa kalustoa:
Canon EOS 5D Mark II
Canon EF 85 F 1.2 II USM
Canon EF 24–70 F 2.8 L II USM
Canon EF 70–200 F 2.8 L II USM
Canon EF 50 F 1.2 L

Lisätietoja:

Fry Communications, Tobias Lindén, puhelin: +46 8 694 98 98, sähköposti etunimi@fry.se

Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi