Esittelyssä nopea ja tarkka järjestelmäkamera vaativalle kuvaajalle - Canon EOS 50D [26.8.2008]

EOS 50D Canon vahvistaa EOS-järjestelmäkameramallistoaan tuomalla markkinoille uuden EOS 50D -järjestelmäkameran. 15,1 megapikselin CMOS-kenno ja Canonin uusi DIGIC 4 -kuvaprosessori ovat vertaansa vailla olevan nopeuden ja kuvanlaadun taustalla.

Teräviä ja tarkkoja kuvia

Canonin valmistama 15,1 megapikselin CMOS-kenno mahdollistaa tarkat ja kohinattomat kuvat, joita voidaan sekä rajata että tulostaa suuressa koossa. Uudet valmistusmenetelmät, fotodiodit ja mikrolinssit laajentavat kennon herkkyysominaisuuksia, jolloin CMOS-kennossa voi olla enemmän pikseleitä ilman että kuvanlaatu heikentyy. Nämä muutokset mahdollistavat entistä paremman ISO-herkkyyden ja alhaisen kohinatason. ISO 3200 -herkkyys on laajennettavissa aina ISO 12800:aan, joka mahdollistaa nopean kuvauksen erittäin vaativissa valaistuolosuhteissa.

Integroitu kennonpuhdistusjärjestelmä parantaa kuvanlaatua entisestään vähentämällä, torjumalla ja poistamalla pölyä kennosta. Puhdistusjärjestelmässä on muun muassa parannettu itsepuhdistuvaa kennoa uudella fluoripinnoitteella. Piintyneet pölyhiukkaset voidaan poistaa automaattisesti jälkikäteen Dust Delete Data -toiminnolla ja mukana toimitetulla Canonin Digital Photo Professional -ohjelmistolla.

Nopea jatkuva kuvaus

Canonin uusi DIGIC 4 -prosessori mahdollistaa 90 JPEG-kuvan jatkuvan kuvauksen jopa 6,3 kuvan sekuntinopeudella UDMA CF-muistikortille. Kamerassa on myös Canonin laaja-alainen automaattitarkennusjärjestelmä, joka lukittuu kohteisiin yhdeksän ristikkäistyyppisen tarkennuspisteen avulla. Nopeiden liikkeiden kuvaaminen onnistuu hyvin heikossakin valaistuksessa. Siksi EOS 50D sopii hyvin etenkin urheilu- ja luontokuvaukseen. DIGIC 4 -prosessori tuottaa yhdessä CMOS-kennon kanssa 14 bitin kuvasignaalinkäsittelyn, jonka ansiosta värit toistuvat luonnollisina ja tarkkoina. Se mahdollistaa myös lähes viiveettömän käynnistyksen ja nopean kuvien tarkastelun kuvaamisen jälkeen.

Kaikki näkyviin

Uuden 3,0 tuuman VGA-tasoisen LCD-näytön katselukulma on laaja ja sen erinomaisen tarkkuuden ansiosta kuvan tarkennuksen luotettava arviointi on helppoa. Elävä etsinkuvatoiminto, live view, helpottaa kuvaamista hankalistakin kuvakulmista. Elävää etsinkuvaa käytettäessä voidaan valita kolmen eri automaattitarkennustilan välillä: nopea, elävä ja uusi elävä kasvojentunnistuksella, joka optimoi tarkennuksen kuva-alalta tunnistettuihin kasvoihin – muotokuvaus on nopeaa ja helppoa.

Monipuolisia ja helppoja säätöjä

Tunnetusti helppokäyttöisessä EOS-kameroiden valikkojärjestelmässä on uusi pikavalintanäyttö, josta pääsee nopeasti valitsemaan useimmin käytetyt asetukset. Uusi luova automaattitila sisältää automaattisen tarkennuksen ja valotuksen, mutta mahdollistaa myös esim. taustan terävyyden säätämisen.

Uuden EOS 50D -järjestelmäkameran ominaisuudet lyhyesti:
- 15,1 megapikselin APS-C-kokoinen CMOS-kenno
- Jatkuva kuvaus 6,3 kuvaa sekunnissa, jopa 90 JPEG-kuvan sarjoja UDMA CF -muistikortille
- DIGIC 4 -prosessori, ISO 100-3200 -herkkyysalue, laajennettavissa asetukseen ISO 12800
- 9 pisteen laaja-alainen automaattitarkennus
- 3,0 tuuman selkeä VGA-nestekidenäyttö, jossa on elävän etsinkuvan (live view) katselutoiminto ja suora kasvojentunnistuksella tapahtuva tarkennus
- Sääsuojattu magnesiumseosrunko
- Integroitu kennonpuhdistusjärjestelmä
- HDMI-liitäntä kuvien katselemiseksi ja toistamiseksi teräväpiirtotelevisiosta
- Täysi yhteensopivuus Canonin EF- ja EF-S-objektiivien sekä EX Speedlite -salamalaitteiden kanssa

EOS 50D -järjestelmäkameran myynti alkaa Suomessa lokakuussa 2008, ja sen suositusvähittäishinta on seuraava:
- EOS 50D runko: 1429 euroa