PowerShot SX20 IS:n tehokas laajakulmazoom tuo kaukana olevat yksityiskohdat lähelle [19.8.2009]

PowerShot SX20 IS Canon tuo markkinoille uuden PowerShot SX20 IS -kameran, jonka tehokas 20x laajakulmazoom tuo kohteen kuvaajan lähelle. Kameran 2,5 tuuman kääntyvä PureColor-nestekidenäyttö ja manuaaliset säädöt lisäävät kuvausmahdollisuuksia. Kameralla voi kätevästi tallentaa stillkuvien lisäksi video-otoksia teräväpiirtotarkkuudella (720p). PowerShot SX20 IS on erinomainen valinta kaikentasoisille kuvaajille.

PowerShot SX20 IS -kamerassa on 20x optinen laajakulmazoom (28 mm), jonka 28–560 mm:n zoomausalue parantaa kuvan sommittelumahdollisuuksia. Objektiivin ultraäänimoottori (USM) ja äänikelamoottori (VCM) takaavat nopean ja hiljaisen tarkennuksen ja zoomauksen. Laajan zoomauksen ansiosta kamera sopii hyvin luonto- ja urheilukuvaukseen. 12,1 megapikselin kuvakenno tallentaa näkymien yksityiskohdat todella tarkasti, minkä lisäksi DIGIC 4 -kuvaprosessori varmistaa hyvän kuvanlaadun, nopean toiminnan ja edistyksellisen kohinanpoiston. Optinen kuvanvakain parantaa kuvanlaatua entisestään vähentämällä kameran tärähtelystä johtuvaa epätarkkuutta. Sen ansiosta heikossa valaistuksessa on mahdollista saada tarkkoja kuvia jopa neljä arvoa tavallista pidemmällä valotusajalla, joten salamavaloon ei välttämättä tarvitse turvautua edes sisätiloissa tai yöllä kuvattaessa.

Teräväpiirtovideokuvauksen luovat mahdollisuudet

PowerShot SX20 IS -kamerassa on 2,5 tuuman kääntyvä PureColor VA -nestekidenäyttö, joka sopii monenlaisiin kuvaustilanteisiin makrokuvauksesta katukuvaukseen ja antaa kuvaajille entistäkin enemmän valinnanvapautta rajauksen suunnittelussa. Lisäksi näytöstä on hyötyä teräväpiirtovideokuvauksessa. Kamerassa on myös erityinen videopainike, jolla pääsee suoraan videotilaan tavallisesta kuvaustilasta tai ottamaan stillkuvia kesken videokuvauksen. Mini-HDMI-liitännän kautta muistikortille talletettuja video-otoksia voi katsoa yhteensopivasta televisiosta. Täysin digitaalinen HDMI-liitäntä välittää äärimmäisen tarkan ja yksityiskohtaisen kuvan ja CD-laatuisen stereoäänen.

Edistyksellisiä ominaisuuksia helppokäyttöisyydestä tinkimättä

Kokeneet kuvaajat voivat valita haluamansa esiasetukset tai tehdä säädöt jopa täysin manuaalisesti. Jotta kamera olisi lisäksi mahdollisimman helppokäyttöinen, siinä on myös Smart Auto -tila, joka tunnistaa automaattisesti kuvassa olevat ihmiskasvot, etäisyydet, liikkeen, värin ja kirkkauden ja valitsee 22 kuvausohjelman joukosta tilanteeseen parhaiten sopivat asetukset.

Kasvojentunnistus ja sen ajastintoiminto sekä automaattinen punasilmäisyyden korjaus helpottavat onnistuneiden kuvien ottamista entisestään. Lisäksi kuvien epätarkkuutta pyritään vähentämään liikkeentunnistustekniikan ja ennakoivan automaattitarkennuksen/-valotuksen avulla. Kamera tarkentuu jatkuvasti kuvaajan valitsemaan ensisijaiseen kohteeseen ja säätää valotuksen sen mukaan. Jatkuva kuvaus-toiminto säätää tarkennuksen kuvien ottamisen välillä, minkä ansiosta liike voidaan tallentaa teräviksi pysäytyskuviksi. Toiminto soveltuu erittäin hyvin esimerkiksi lentävien lintujen tai vauhdikkaiden urheilusuoritusten ikuistamiseen.

Käyttöliittymään sisällytetyt vinkit opastavat kameran käytössä. Toimintojen lyhyet kuvaukset helpottavat asetusten valitsemista ja rohkaisevat käyttäjiä kokeilemaan uusia toimintoja, joilla on mahdollista ottaa parempia kuvia.

PowerShot SX20 IS -kamerassa on myös älykäs kontrastinkorjaustekniikka, joka helpottaa kuvaamista vaikeissa valaistusolosuhteissa. Toiminto lisää kuvien dynaamista aluetta, mikä ehkäisee kirkkaiden kohtien ylivalottumista ja tuo tummien kohtien yksityiskohdat esiin. Kontrastinkorjaustekniikka parantaa erityisesti ulkona auringonvalossa otettuja muotokuvia, joissa kirkkaiden kohtien ja varjojen välinen suuri kontrasti vaikeuttaa tasapainoista valotusta.

PowerShot SX20 IS on varustettu salamakengällä, jonka ansiosta kamerassa voi käyttää useita lisävarusteita, kuten Speedlite EX -salamalaitteita (mm. 270EX, 220EX, 430EX II, 580EX II), Speedlite-lähetintä ST-E2 sekä keskiökytkentäjohtoa OC-E3.

Uuden PowerShot SX20 IS -kameran myynti alkaa Suomessa syyskuussa 2009, ja sen suositusvähittäishinta on 439 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi