EOS 7D

Uusi Canon EOS 7D -järjestelmäkamera. Huipputekniikkaa ja käytännöllisiä ratkaisuja vaativille kuvaajille [1.9.2009]

EOS 7D Canon esittelee tänään digitaalisen EOS 7D -järjestelmäkameran, jonka uusi tekniikka vastaa vaativien kuvausharrastajien tarpeisiin. Kamerassa on Canonin uusi 18 megapikselin APS-C-kokoinen CMOS-kenno. Muita ominaisuuksia ovat kaikissa valaistusoloissa nopeasti toimiva Dual DIGIC 4 -prosessori, arvoon 12800 laajennettavissa oleva ISO-herkkyys ja 8 kuvan sekuntinopeudella tapahtuva jatkuva kuvaus. Huipputekniikkaa täydentää käytännöllinen ja laadukas rakenne.

Kehitystyössä Canon on kuunnellut kuvaajien toiveita. Mr Uchidoi, Canon Inc:n kameratuoteryhmän päällikkö, toteaa kehitystyöstä näin: ”Kysyimme yli 5000 valokuvaajalta eri puolilta maailmaa, mitä ominaisuuksia he haluaisivat kamerassa olevan. Sovitimme huipputeknologian heidän näkemyksiinsä ja kehitimme kameran, joka todellakin antaa kuvaajien käyttöön heidän tarvitsemansa työkalun.”

Tehokas automaattitarkennus- ja mittausjärjestelmä
EOS 7D -järjestelmäkamerassa on 19 ristikkäisen pisteen AF-anturi, joka helpottaa tarkkojen kuvien ottamista ja kuvien sommittelua.  Edistyksellinen automaattitarkennusjärjestelmä sisältää useita käsisäätöisiä ja automaattisia asetuksia, kuten vyöhykemittaus ja AF-pistemittaus, joiden avulla kohteiden seuraaminen ja tallentaminen tapahtuu nopeasti ja tarkasti. AF-asetuksia on helppo mukauttaa, jotta kamera reagoi nopeasti kuvausnäkymässä tapahtuviin muutoksiin. Vaaka- ja pystyasentoa varten voidaan määrittää eri tarkennuspisteet, joten kuvaustila voidaan vaihtaa maisemakuvauksesta muotokuvaukseen ilman painikkeen käyttöä.

EOS 7D -järjestelmäkamerassa on myös uusi mittausjärjestelmä. iFCL-järjestelmä mittaa tarkennuksen, värin ja luminanssin 63 vyöhykkeeltä. Dual Layer -anturi täydentää 19 AF-pistettä keräämällä tiedot kultakin vyöhykkeeltä, jolloin saavutetaan entistä tarkempi ja tasaisempi valotus.

Kohde tallentuu sellaisena kuin se nähdään
EOS 7D -järjestelmäkamerassa on informatiivinen etsin, joka kattaa koko kuva-alan.  Kyseessä on Canonin ensimmäinen EOS-järjestelmäkamera, jonka etsimessä käytetään 1,0x suurennusta. Lisäksi etsimessä on transmissiivinen nestekidepaneeli, jonka avulla kuvaaja voi valita näkyviin esimerkiksi kuvausta helpottavat AF-pisteet, pistemittausympyrän ja ristikkoviivanäytön.

EOS 7D on myös ensimmäinen EOS-malli, jonka etsimeen ja nestekidenäyttöön saadaan näkyviin elektroninen vesivaaka. Vaaka näyttää kallistuman sekä pysty- että vaakasuunnassa. Ominaisuus on erityisen hyödyllinen maisemakuvauksessa, kun kamera on saatava vaakasuoraan, tai kuvattaessa perspektiivinkorjausobjektiivin kanssa.

Uusi kiinteärakenteinen kolmen tuuman Clear View II -nestekidenäyttö vähentää heijastuksia, sillä näytön suojakuoren ja nestekidepaneelin välinen ilmarako on poistettu. 160 asteen katselukulmalla varustettu näyttö on selkeä kirkkaassakin valaistuksessa.  Canonin EOS 5D Mark II -kamerasta tuttu ympäröivän valon tunnistava anturi säätää kirkkauden automaattisesti ympäristöön sopivaksi.

Luovia salamavalaistusvaihtoehtoja
EOS 7D:ssä on yhdysrakenteinen Speedlite-lähetin. Uutta on se, että kuvaaja voi säätää ulkoisia Speedlite-salamalaitteita tarvitsematta lisävarusteita. Siten kuvaajan on helppo kokeilla luovasti erilaisia salamavalaistusvaihtoehtoja. Kamerassa on lisäksi monipuolinen yhdysrakenteinen salama, jossa on myös käsisäädöt. Salamanpeitto on aiempaa suurempi, mikä mahdollistaa käytön jopa 15 mm:n laajakulmaobjektiivin kanssa.

Sujuvat toiminnot
EOS 7D on suunniteltu valokuvaajan tarpeisiin sopivaksi. Kamera on tyylikäs ja hyvin käteen istuva, jotta yhteispeli kuvaajan kanssa on sujuvaa. Lisäksi kuvaaja voi räätälöidä usein käyttämänsä toiminnot ja asetukset haluamiinsa säätimiin eri puolille kameraa. Siten asetusten vaihto tapahtuu kätevästi kuvattaessa nopeasti vaihtuvia tilanteita.

Canon EOS 7D -järjestelmäkameran ominaisuudet lyhyesti:

18 megapikselin APS–C-kokoinen CMOS-kenno
- Canonin suunnittelemassa ja valmistamassa kennossa käytetään uutta valodiodi- ja mikrolinssirakennetta, joka tuottaa erinomaisen kuvan ja tarjoaa huippusuorituskyvyn kaikissa kuvausoloissa
Kuvausnopeus 8 kuvaa sekunnissa
- Entistä tehokkaampi Dual DIGIC 4 -prosessori mahdollistaa 8 kuvan sekuntinopeudella tapahtuvan jatkuvan kuvauksen kaikilla tiedostotyypeillä ilman lisävarusteiden tarvetta.
ISO-herkkyys
- ISO-herkkyys 100–6400 on laajennettavissa arvoon 12800.
EOS Full HD -video
- Full HD -videon kuvaaminen on vaivatonta, sillä kamera on entistä helpompi siirtää suoraan stillkuvaustilasta videokuvaustilaan. Kuvaaja voi säätää valotusta ja kuvataajuutta.
Dual DIGIC 4 -prosessori
- Dual DIGIC 4 -prosessorin ansiosta kameran kuvausnopeudesta, kuvanlaadusta tai ISO-herkkyydestä ei koskaan tarvitse tinkiä.
Käytännöllinen rakenne
- Canon on ottanut rungon ja tekniikan suunnittelussa huomioon kuvaajilta saamansa palautteen. Magnesiumseosrunko on säänkestoltaan samanlainen kuin legendaarisen EOS-1N-kameran runko. Kestävä ja kevyt runko on hyvin suojattu kosteutta ja pölyä vastaan.

Kamera on yhteensopiva monenlaisten lisävarusteiden kanssa, joten se sopii hyvin monentyyppisiin kuvaustilanteisiin. Langaton tiedostolähetin (WFT-E5) mahdollistaa monipuoliset kamerasäädöt Internet-selaimen kautta, joten kameraa voidaan ohjata mobiililaitteella.

Canon EOS 7D on yhteensopiva kaikkien EF- ja EF-S-objektiivien sekä Canon EX Speedlite -salamalaitteiden kanssa. Sitä voidaan käyttää myös akkukahvan BG-E7 kanssa, kauko-ohjaimilla, kuten RC-1/RC-5, ja kaukolaukaisimilla.

Uuden EOS 7D -järjestelmäkameran myynti alkaa Suomessa lokakuussa 2009, ja sen suositusvähittäishinnat eri kokoonpanoille ovat:
- EOS 7D runko: 1979 euroa
- EOS 7D + EF-S 18−135 mm F 3.5−5.6 IS: 2399 euroa
- EOS 7D + EF-S 15−85 mm F 3.5−5.6 IS USM: 2759 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi