Uusi Canon EOS 450D pelittää! [24.1.2008]

EOS 450D Canon tuo markkinoille uuden digitaalisen järjestelmäkameran, EOS 450D:n. Siinä on 12,1 megapikselin CMOS-kenno, yhdysrakenteinen EOS-kennonpuhdistusjärjestelmä, 9 pisteen automaattitarkennusjärjestelmä ja 3,0 tuuman nestekidenäyttö elävällä etsinkuvalla. Kuvanlaatu ja monipuolisuus tekevät mallista markkinasegmenttinsä edelläkävijän.

EOS 450D hyödyntää Canonin ammattilaisille suunnatun EOS-1-sarjan kameroista tuttuja ominaisuuksia. Siinä on DIGIC III -kuvaprosessori ja uudenlainen valikkojärjestelmä, jolla voidaan esimerkiksi ohjata Speedlite-salamalaitteita suoraan kameran nestekidenäytöstä. 13 valinnaisen säädön avulla kuvaaja voi muokata kamerasta kuvaustyylinsä mukaisen.

Laatu on taattu

EOS-kamerat tarjoavat taattua laatua, sillä niiden kaikki tärkeimmät komponentit ovat Canonin kehittämiä ja valmistamia. EOS 450D:hen varta vasten suunnitellussa 12,1 megapikselin kennossa on käytetty Canonin herkkää, lähes kohinatonta CMOS-tekniikkaa, joka tuottaa yksityiskohtaiset, mahdollisimman rakeettomat kuvat. DIGIC III -prosessori varmistaa ensiluokkaisen kuvanlaadun ja nopean toiminnan. Kuvatiedot käsitellään 14-bittisinä 3,5 kuvan sekuntinopeudella.

Kuvaus sujuu

EOS 450D -kamera tekee valokuvauksesta sujuvaa kuvaajan tasosta ja kokemuksesta riippumatta. Kompakti runko painaa alle 500 grammaa, ja kameran parannettu muotoilu mahdollistaa luonnollisen, ergonomisen otteen. Suuri, kirkas etsin tekee kuvan sommittelusta helppoa ja nopeaa. Valikkojärjestelmä on peräisin EOS-1-sarjan kameroista, ja siinä valikoita voidaan selata helppokäyttöisen välilehtirakenteen avulla. Valikoissa on käyttäjäkohtainen My Menu -välilehti, jolla pääsee suoraan käsiksi usein käytettyihin asetuksiin.

Käytettävissä on useita mukautettuja toimintoja, jotka varmistavat eri tilanteissa otettujen valokuvien laadun. Ensisijainen huippuvalotoisto laajentaa valoisten alueiden dynamiikkaa, jolloin kirkkaiden kohteiden sävyt toistuvat tarkemmin. Uusi automaattinen valotuksen parannustoiminto korjaa kirkkautta ja kontrastia kuvasignaalin käsittelyn aikana ja parantaa muotokuvien ihonsävyä varmistamalla kasvojen oikean valotuksen. Kuvaaja voi myös ottaa käyttöön kohinanpoiston kuville, jotka on otettu suurilla ISO-arvoilla.

Elävä etsinkuva

Suoran kuvan katselutila on nyt ensi kertaa saatavana Canonin harrastajakäyttöön suunnatuissa digitaalisissa järjestelmäkameroissa. Sen ansiosta kuvaus on helppoa myös hankalista kulmista. Suoran katselunäytön kuva näkyy tasaisena videokuvana 30 kuvan sekuntinopeudella 3,0 tuuman nestekidenäytössä. Ristikkoviivat ja tosiaikainen histogrammi voidaan haluttaessa ottaa käyttöön auttamaan kuvan sommittelussa ja valotuksessa. Tarkennuksen aikana kuvaaja voi zoomata haluamastaan yksityiskohdasta nestekidenäyttöön jopa 10-kertaisen suurennoksen. Valittavissa on kaksi automaattitarkennustilaa: nopea automaattitarkennus kääntää kameran peilin hetkellisesti siten, että automaattitarkennuksen kenno aktivoituu, kun taas suora automaattitarkennus tarkentaa kuvan kontrastitietojen perusteella.

Studiokuvauksessa suoran kuvan näyttö mahdollistaa valokuvan sommittelun, säädön ja kuvaamisen tietokoneelta käsin mukana toimitettavan EOS-apuohjelmiston avulla.

Muut parannukset

EOS 450D -kameran tärkeimpiä ominaisuuksia täydentää valikoima lisäparannuksia. Etsin näyttää kaikki tärkeimmät valotustiedot, mukaan lukien ISO-arvon. Pistemittaus mahdollistaa valotuksen paremman hallinnan hankalissa valo-olosuhteissa. PictBridge-ominaisuutta on laajennettu siten, että kuvaaja voi suoristaa horisontin ja lisätä kuvatehosteita ennen tulostusta.

Kattava ohjelmistopaketti

EOS 450D -kameran mukana toimitetaan ohjelmistopaketti, jossa on kaikki kuvien hallinnassa ja käsittelyssä tarvittavat ohjelmat. Pakettiin kuuluu muun muassa Digital Photo Professional (DPP), tehokas RAW-muuntotyökalu, jolla RAW-kuvat voi käsitellä haluamallaan tavalla. DPP-ohjelmassa on myös kameratoimintoja, esimerkiksi pölynpoistotietojärjestelmä ja kuvatyylit. Mukana toimitetulla Picture Style Editor -ohjelmalla voidaan luoda mukautettuja kuvatyylejä ja hienosäätää väriasetuksia. Kameran mukana toimitetaan myös EOS Utility-, Image/Zoom Browser- ja Photostitch-ohjelmat

Uuden EOS 450D -kameran myynti alkaa Suomessa huhtikuussa 2008 ja rungon suositusvähittäishinta on 839 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi