Uusi Canon EOS 30D –digitaalijärjestelmäkamera vaativille harrastajille

Canon tuo markkinoille uuden EOS 30D -järjestelmäkameran, joka on suunnattu vaativille valokuvauksen harrastajille. Muista EOS-kameroista tutuksi tulleiden ominaisuuksien, kuten 5 kuvan kuvausnopeuden sekunnissa ja 8,2 megapikselin CMOS-kuvakennon, lisäksi EOS 30D:ssä on mm. laajalla katselukulmalla varustettu suurikokoinen 2,5 tuuman nestekidenäyttö, vähintään 100 000 otoksen normikestoinen suljin ja valotuksen pistemittaus.

EOS 30D

EOS 30D -järjestelmäkamerassa on monia parannuksia, jotka on tehty muiden EOS-kameroiden käyttäjiltä saadun palautteen perusteella. Siinä on muun muassa suurempi näyttö, entisestään kehitetty mekaaninen kestävyys ja 3,5 %:n pistemittaus. Kuvatyylien esiasetukset tukevat Canonin järjestelmäkameroiden yhdenmukaista kuvasignaalien käsittelystandardia.

Herkkyys säädettävissä 1/3 arvon askelin

Tallennusnopeudeksi voidaan valita 5–3 kuvaa sekunnissa ja kuvaajilla on mahdollisuus säätää valotusta entistä tarkemmin, sillä ISO-vastaavia herkkyysasetuksia voidaan säätää 1/3 arvon askelin kokonaisen askeleen sijaan. Lisäksi kamerassa on tulosta/siirrä-painike ja PictBridge-yhteensopivuus suoratulostukseen. Kansion kuvien enimmäismäärä on nyt 9999 aiemman sadan sijaan, ja yhdysrakenteinen salama on muutettu vastaamaan 100 000 valotusta.

EOS 30D -kamerassa käytetään Canonin palkittua CMOS-kennotekniikkaa, jonka suuret 6,4 µm²:n pikselit takaavat kattavan sävyalueen sekä matalan kohinatason. Kennon edessä oleva low-pass-suodatin korjaa väärät värit ja moiré-ilmiön, infrapunasuodatin puolestaan poistaa hajavalon aiheuttamaa punertavaa sävyä. Kameran toimintojen nopeuden ja kuvasignaalin laadukkaan käsittelyn sekä tarkan värienhallinnan takaa Canonin DIGIC II -kuvaprosessori.

Laaja yhteensopivuus

EOS 30D:n tärkeä ominaisuus on myös yhteensopivuus kaikkien Canonin EF- ja EF-S-objektiivien, EX-sarjan Speedlite-salamalaitteiden ja langattoman WFT-E1-lähettimen kanssa. EOS 30D -kameran mukana toimitetaan Canonin uusi Digital Photo Professional -ohjelmisto, joka mahdollistaa RAW-kuvien häviöttömän ja nopean käsittelyn ja toimintojen hallinnan kuvauksesta tulostukseen.

Kamera on yhteensopiva myös BG-E2-akkukahvan kanssa, mikä tarjoaa suuremman kuvauskapasiteetin ja suurikokoisemman otekahvan. Akkukahvaan mahtuu kaksi litium-ioniakkua, joiden kapasiteetti riittää 2200 kuvan tallennukseen. Mukana toimitetaan paristopidin kuudelle AA-koon alkaliparistolle. Pystykuvien ottamista varten BG-E2-kotelossa on erillinen laukaisin, päävalitsin, valotuksen lukituspainike ja tarkennuspisteen valitsin.

Uuden RAW-kuvien käsittelyyn erinomaisesti soveltuvan Digital Photo Professional -ohjelmiston lisäksi EOS 30D:n mukana toimitetaan Canon EOS Solution Disk -levy, joka sisältää uuden EOS-Utility-ohjelman (mukana kauko-ohjattu kuvaus tietokoneelta) ja uusimmat versiot ZoomBrowser-/ImageBrowser- ja PhotoStitch-ohjelmista.

Canon EOS 30D tulee Suomessa myyntiin maaliskuussa. Sen hintaluokka on noin 1580 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi