Uudet ja värikkäät Canon IXUS -kamerat tarjoavat voimaa laajakulma- ja telekuvaukseen [18.2.2009]

Digital IXUS 990 IS Canon esittelee IXUS-perheen kaksi uutta mallia: IXUS 110 IS:n ja IXUS 990 IS:n. Molemmissa kameroissa on 12,1 megapikselin kuvakenno sekä uusi Smart Auto -valotusohjelma, jossa käytetyn Canonin näkymäntunnistustekniikan ansiosta laadukkaiden kuvien ottaminen on vaivatonta.

Digital IXUS 110 IS

Kummallakin kameralla voi tallentaa teräväpiirtovideota (1280 x 720, 30 kuvaa/s), joka voidaan HDMI-liitännän kautta toistaa yhteensopivista teräväpiirtotelevisioista. Uudet IXUS-kamerat jatkavat IXUS-perheen tuttua muotoiluperinnettä, mutta uusissa väreissä - IXUS 110 IS -kameran värit ovat kulta, hopea, pinkki ja sininen, IXUS 990 IS -kameran väri on hopea.´

Laajojen ja kaukaisten kohteiden kuvaukseen

IXUS 110 IS -kamera tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet laajakuvamuodossa tapahtuvaan valo- ja videokuvaukseen. 28 - 112 mm:n laajakulmaobjektiivi muodostaa leveän kuvausnäkymän, joten se soveltuu hyvin maisema- ja ryhmäkuvaukseen. Laajakuvamuotoisten valokuvien ja teräväpiirtovideoiden rajaus ja katselu on helppoa laajakulmaisessa (16:9) 2,8 tuuman PureColor LCD II -näytössä. IXUS 990 IS -mallin 5,0x optinen zoom mahdollistaa monipuolisen rajauksen ja kaukaisten kohteiden tuomisen lähelle. Molemmissa kameroissa käytetty Canonin optinen kuvanvakain tuottaa tarkan kuvan koko zoomausalueella.

Laadukkaita kuvia

Molemmat kamerat tallentavat kuvan 12,1 megapikselin tarkkuudella, joten kuvia voidaan rajata tai suurentaa kuvanlaadusta tinkimättä. Canonin DIGIC 4 -prosessorissa käytetään edistyneitä algoritmeja ja entistä parempaa laskutarkkuutta. Siksi kamerat toimivat todella nopeasti ja tuottavat selkeitä ja matalakohinaisia kuvia, joiden värintoisto on erinomainen.
Molemmissa malleissa on uusi Smart Auto -valotusohjelma. Ohjelmassa käytetty näkymäntunnistustekniikka analysoi kuvausnäkymän kirkkauden, kontrastin, etäisyyden ja sävyt. Sen jälkeen kamera valitsee kuvausnäkymään parhaiten sopivan kuvausohjelman 18 vaihtoehdon joukosta.

Parannettu liikkeentunnistusautomatiikka tuottaa tarkat kuvat liikkuvista kohteista. i-Contrast-toiminto kirkastaa kuvan tummia alueita, mutta säilyttää oikein valottuneet alueet ennallaan. Kasvojentunnistuksessa käytetään uutta silmänräpäytyksen tunnistusta, joten kuvissa ei enää ole silmät kiinni olevia ihmisiä. Kasvojentunnistuksen ajastin helpottaa ryhmä- ja henkilökuvausta odottamalla, että myös käyttäjä ehtii kuvaan.

Uuden aktiivinäytön avulla kuvia voidaan selailla liikuttamalla kameraa hieman toiston aikana. Uusi graafinen käyttöliittymä tarjoaa mm. kätevän vihjetoiminnon, joka opastaa käyttäjää kameran toiminnoista.

Uusien IXUS-kameroiden myynti alkaa Suomessa maalis-huhtikuussa 2009 ja niiden suositusvähittäishinnat ovat seuraavat:

- IXUS 110 IS: 349 euroa
- IXUS 990 IS: 389 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi