no consumer

Upeita kuvia helposti tyylikkäällä Canon IXUS 210 –kameralla [8.2.2010]

IXUS 210 Canon julkistaa tänään uuden kosketusnäytöllä varustetun IXUS 210 -kameran, jonka värivaihtoehdot ovat musta, kulta, hopea ja vaaleanpunainen.

IXUS 210

Tyylikkäällä metallikuorella varustetun kameran huippuominaisuuksia ovat 14,1 megapikselin kuvakenno ja 24 mm:n aito zoom-objektiivi. Kameran käyttöä helpottaa kosketuksella toimiva käyttöliittymä, ja siinä olevan vihjetoiminnon ansiosta kuvien tallentaminen, selaaminen ja jakaminen on helpompaa kuin koskaan.

Tyylikästä muotoilua ja helppoa käyttöä

IXUS 210:n kevyeen kosketukseen reagoivien kuvakkeiden ansiosta käyttäjät pääsevät nopeasti yleisimmin käytettyihin toimintoihin. Myös kameran asetukset ovat vaivatta muutettavissa. Kosketuksella tapahtuvan automaattitarkennuksen avulla käyttäjät voivat tarkentaa kohteeseen vain koskettamalla sitä näytössä. Jos kohde liikkuu, kameran ennakoiva automaattitarkennus/-valotus seuraa sitä automaattisesti säilyttäen sekä tarkennuksen että valotuksen optimaalisina.

Kuvia on myös entistä helpompi selata: käyttäjän tarvitsee vain vetää sormeaan näytöllä, ja kamera säätää kuvien vieritysnopeuden vastaamaan liikkeen nopeutta. Kosketusnäyttö helpottaa myös kuvien merkitsemistä suosikeiksi tai niiden poistamista sekä kuvien kääntämistä ja suojaamista.

Näytön väritys ja kuvakkeiden asettelu on räätälöitävissä omien mieltymysten mukaiseksi. Näytön vihjetoiminto ohjaa käyttäjää kameran toiminnoissa ja auttaa valitsemaan kuvaustilanteeseen sopivat toiminnot.

Isokokoinen ja suuriresoluutioinen 8,9 cm:n (3,5 tuuman) PureColor II Touch -nestekidenäyttö helpottaa navigointia käyttöliitymässä. Värientoisto on laaja ja kontrasti hyvä, joten kuvat näkyvät sävykkäinä, katseltiin niitä miltei mistä kulmasta tahansa. Aktiivinäytön ansiosta kuvia voidaan nyt selata naputtelemalla kameran kylkeen sormella.

Suunnittelun päämääränä laadukkaat kuvat

Uuden IXUS 210:n kuvanlaatu on erinomainen. Canonin aito 24 mm:n ultralaajakulmazoom-objektiivi soveltuu hyvin maisemien ja suurten ryhmien kuvaamiseen, johon tarvitaan laajaa kuvakulmaa. IXUS 210 -kamerassa on lisäksi 5x optinen zoom, joten kaukaistenkin kohteiden tallentaminen onnistuu hyvin. Optinen kuvanvakain ja liikkeentunnistustekniikka parantavat kuvanlaatua vähentämällä kameran tärähtelystä aiheutuvaa epätarkkuutta ja havaitsemalla kuvausnäkymässä tapahtuvan liikkeen.  Lisäksi kameran DIGIC 4 -prosessori parantaa reaktionopeutta, nopeuttaa automaattitarkennusta ja mahdollistaa ihonsävyjen ja värien toistumisen luonnollisina.

Laadukkaita kuvia jokaisella kuvauskerralla

IXUS 210 -kameran Smart Auto -valotusohjelma ja siinä käytetty näkymäntunnistustekniikka tunnistavat jopa 22 erilaista kuvaustilannetta ja säätävät asetukset automaattisesti tilanteeseen sopiviksi. Kamera siis määrittää asetukset niin kirkkaassa päivänvalossa kuin pimeälläkin kuvattaessa, joten kuvaajan tarvitsee vain tähdätä ja laukaista.

Uutuuden ominaisuuksiin kuuluu myös älykäs salamavalotus, jonka ansiosta kamera säätää salamavalotuksen sopivaksi erilaisissa kuvaustilanteissa. Otettaessa esimerkiksi muotokuvia kirkkaassa auringonvalossa älykäs salamavalotus havaitsee kasvoilla olevat varjot ja poistaa ne käyttämällä juuri riittävän määrän salaman tehoa. Älykäs salamavalotus estää ylivalottumisen lähietäisyydellä kuvattaessa, sillä se tunnistaa kohteen heijastavuuden sekä kohteen etäisyyden objektiivista ja säätää salamavalotuksen tehon sen mukaan.

Kasvojentunnistustekniikka tunnistaa kuva-alalta jopa 35 kasvot, minkä jälkeen kamera säätää tarkennuksen, valotuksen, salaman ja valkotasapainon optimaalisiksi. Älykäs laukaisin mahdollistaa uusia tapoja ohjata laukaisinta yhdessä kasvojentunnistustekniikan kanssa. Sitä käytettäessä laukaisin voidaan säätää aktivoitumaan hymystä tai vaikka silmäniskusta, kun silmäniskun itselaukaisu on käytössä. Kasvojentunnistuksen itselaukaisu aktivoi laukaisimen kaksi sekuntia sen jälkeen, kun se on tunnistanut kuva-alalla uudet kasvot.

Uudet luovat kuvausohjelmat tekevät kuvaamisesta helppoa ja hauskaa

Kalansilmätehoste tuottaa samanlaisen tuloksen kuin kalansilmäobjektiivi. Valittavana on kolme tehostetasoa. Miniatyyritehoste jäljittelee perspektiivinkorjausobjektiivilla saatavaa vaikutelmaa, jossa laajassa maisemassa olevat rakennukset näyttävät pienoismalleilta. IXUS 210:ssa on myös hämäräkuvaustila, jolla voidaan kuvata heikossa valaistuksessa pienemmällä resoluutiolla, mikä laajentaa kameran käyttömahdollisuuksia eri olosuhteissa.
Toiston aikana käytettävä älykäs selaustoiminto valitsee ja näyttää neljä kuvaa, joissa on samantyyppinen kuvaustilanne tai samantyyppiset asetukset kuin kulloinkin katseltavana olevassa kuvassa.

Teräväpiirtovideon tallentaminen ja jakaminen

IXUS 210 -kameralla voidaan tallentaa myös teräväpiirtovideota 720p:n tarkkuudella. CameraWindow-ohjelman YouTube™-lataustoiminto mahdollistaa videoiden siirtämisen tietokoneelta Internetiin yhdellä painikkeen painalluksella. IXUS 210 -kamerassa on myös HDMI-liitäntä, jonka kautta videoita ja kuvia voidaan katsella teräväpiirtotelevisioista. IXUS 210 on myös Canonin ensimmäisiä tuotteita, jotka tukevat uusia SDXC-muistikortteja, joilla on tallennustilaa jopa 2 teratavua.

Eye-Fi connected -toiminnot

Sisällön langatonta siirtoa varten IXUS 210 -kamerassa on Eye-Fi connected -toimintoja. IXUS 210:n käyttöliittymässä on erityinen kuvakkeilla toteutettu Eye-Fi-osio, joka kytkee automaattisen virrankatkaisun pois käytöstä, kun Eye-Fi-kortti havaitaan. Siten sisällön siirtäminen onnistuu helposti ja ilman keskeytyksiä.

Uuden IXUS 210 -kameran myynti alkaa Suomessa maaliskuussa 2010, ja sen suositusvähittäishinta on 339 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi