Uusi tehosalama Canon Speedlite EX -sarjaan

Canonin uudessa Speedlite 430EX -salamalaitteessa on edeltäjäänsä, Speedlite 420EX:ään, verrattuna lukuisia uusia ominaisuuksia, jotka parantavat digitaalisen kuvan laatua salamakuvauksessa. Näitä ovat mm. kameran valkotasapainoasetusten automaattivalinta ja zoomaavan välähdyspään asennon automaattisäätö kameran kennon koon mukaan.

Speedlite 430EX:n ohjeluku on nostettu 43:een (metriä / ISO 100, välähdyspää asennossa 105 mm). Tarkennuksen kirkas kaksiledinen apuvalo on yhteensopiva jokaisen tarkennuspisteen kanssa  EOS-automaattitarkennusjärjestelmissä.

Peittoalue peräti 14-105 mm

Salaman välähdyspään zoomaus kattaa 24–105 mm:n polttovälialueen, ja yhdysrakenteisen hajotinlevyn avulla laajakulman peittoalue voidaan laajentaa 14 mm:iin. Kun Speedlite 430EX kiinnitetään muulla kuin täysikokoisella kennolla varustettuun EOS-digitaalikameraan, se tunnistaa kameran, johon se on liitetty, ja kaventaa peittoaluetta automaattisesti. Näin myös valon menetys reuna-alueilla vähenee ja suurin mahdollinen salamakuvausetäisyys kasvaa. Speedlite 430EX välittää värilämpötilatiedot automaattisesti uusimpiin digitaalisiin järjestelmäkameroihin, jotka sitten asettavat salamakuvaukselle ihanteellisen valkotasapainon. Tämä ominaisuus toimii, kun kameran valkotasapainotilaksi on valittu automaattinen valkotasapaino (AWB) tai salaman valkotasapaino.

Speedlite 430EX on täysin yhteensopiva uusimmissa EOS-malleissa käytetyn etäisyyden huomioivan E-TTL II ‑järjestelmän kanssa ja tukee myös aikaisempia EOS-kameramalleja. Monisalamajärjestelmissä Speedlite 430EX toimii langattomana apusalamana, kun ohjaavana pääsalamana on Speedlite 580EX, lähikuvaussalama MR-14EX tai lähikuvaussalama MT-24EX tai kun käytettävissä on Speedlite-lähetin ST-E2.

Ergonomisessa salamalaitteessa on nestekidenäyttö, josta toiminnot ja asetukset näkyvät selkeästi.  Salaman päätä voidaan kääntää ylöspäin 0–90 astetta (5 asetusta), vasemmalle 0–180 astetta (7 asetusta) ja oikealle 0–90 astetta (4 asetusta). Salamatoimintoja voidaan muokata kuuden valinnaisen säädön avulla. Erinomaisesta tehosta ja lyhyestä varautumisajasta huolimatta laite on pieni ja kevyt.

Lisävarusteena saatavan Speedlite-pidikkeen SB-E1:n avulla salamalaite voidaan kiinnittää kameran toiselle sivulle. Salaman paristot voidaan vaihtaa poistamatta laitetta pidikkeestä.

Uusi salamalaite tulee Suomessa myyntiin lokakuussa. Sen hinta tulee olemaan noin 320 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.autiovuori@canon.fi, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti teija.tamminen-saremaa@canon.fi

Canon – globaalisti paikallinen