Canon PowerShot S5 IS on tehokas kamerauutuus [7.5.2007]

PowerShot A5 IS Canon esittelee 12x optisella zoomilla ja DIGIG III –kuvaprosessorilla varustetun pienikokoisen 8,0 megapikselin PowerShot S5 IS -kameran. Kameran kasvojentunnistusautomatiikka havaitsee jopa yhdeksät kasvot ja määrittää optimaalisen tarkennuksen, valotuksen ja salamatehon. Laajan ISO-herkkyysalueen ja optisen kuvanvakaimen avulla voi kuvata erittäin hämärässä valaistuksessa. Kamerassa on 2,5 tuuman kääntyvä nestekidenäyttö, monipuoliset kuvausohjelmat, entistä pidempi videotallennusaika ja salamakenkä, johon voi liittää ulkoisia EX Speedlite -salamalaitteita telelisäkkeiden, laajakulmalisäkkeiden ja lähilinssien lisäksi.

Uuden PowerShot S5IS -kameran ominaisuudet lyhyesti:
- 12x optinen zoom, optinen kuvanvakain, 8,0 megapikselin CCD-kenno ja DIGIC III -kuvaprosessori
- Pitkät VGA-videot, stereoääni ja Photo in Movie –toiminto
- High ISO 1600- ja Auto ISO –herkkyydet
- 22 kuvausohjelmaa

12x optinen zoom (F 2.7 – F 3.5, 36–432 mm) ja optinen kuvanvakain vähentää  stillkuvissa esiintyviä epätarkkuuksia ja video-otosten tärähtelyä sekä mahdollistavat jopa kolme arvoa pidemmän valotusajan ilman, että kuvasta tulee epätarkka.  Ultraäänimoottorin ansiosta nopea ja herkkä zoom-objektiivi toimii lähes äänettömästi.  Varsinkin pitkillä polttoväleillä kromaattista poikkeamaa korjaava UD-linssielementti takaa hyvän värintoiston ja terävät kuvat.

Myös tarkat lähikuvat

Lisävarusteena saatavilla laajakulma- ja telelisäkkeillä polttovälialue kasvaa 27 mm:stä 648 mm:n superteleen (35 mm:n kinofilmivastaavuus). Supermakrotilan 0 cm:n tarkennusetäisyydellä ja lisävarusteena saatavalla lähilinssillä 500D (58 mm) saadaan erittäin tarkkoja lähikuvia. Digitaalinen telelisäketoiminto kasvattaa kuvien telealuetta (1,6x tai 2,0x) siten, ettei himmenninaukon koko pienene.

Kuvauksen aikana toimivan punasilmäisyyden vähennyksen lisäksi PowerShot S5 IS -kamerassa on punasilmäisyyden korjaustoiminto, jolla voi toistotilassa poistaa tietyn kuvan havaitut punaiset silmät kameran kasvojentunnistustekniikan avulla. Optinen kuvanvakain ja DIGIC III –prosessoriin perustuva kohinanpoistotekniikka mahdollistavat kuvaamisen heikossa valaistuksessa suuremmilla ISO-herkkyyksillä (jopa ISO 1600). Uuden salamakengän avulla kamerassa voidaan käyttää ulkoista EX Speedlite -salamaa tai -apusalamaa valaistustehosteiden luomiseksi.

PowerShot S5 IS -kamerassa on useita toimintoja, jotka ilahduttavat kokenuttakin kuvaajaa. Uusi jatkuva kuvaus pitää liikkuvat kohteet tarkkoina automaattitarkennuksella kuvattaessa nopeudella 1,5 kuvaa sekunnissa. Safety FE -toiminto pienentää automaattisesti himmenninaukkoa kuvattaessa salamalla lähellä kohteita, ja Safety MF -toiminto hienosäätää käsintarkennusta. Kamerassa on myös automaattinen valotuksen haarukointi ja tosiaikainen histogramminäyttö oikean valotuksen tarkistamiseen.

Uuden PowerShot-kameran myynti alkaa Suomessa toukokuun lopussa. Sen suositusvähittäishinta on 533 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi