Maailman parhaat lehtikuvat Helsinkiin elokuussa

Kuvajournalismin huiput palkitaan vuosittain World Press Photo -kilpailussa. Palkitut kuvat ovat esillä näyttelyssä, joka kiertää yli 100 kaupungissa yli 45 maassa. Näyttely nähdään tänä vuonna myös Helsingissä. Kuvat ovat yleisön nähtävillä Sanomatalossa 21.8.- 10.9. Näyttely juhlistaa osaltaan Helsingin Sanomien marraskuussa huipentuvaa 125-vuotisjuhlaa. World Press Photo -näyttelyn kuvat on tulostettu Océ Arizona –tasotulostimilla.

National Geographic.jpg
Kuva: John Stanmeyer / VII / National Geographic

Maailman arvostetuin kuvajournalismin kilpailu World Press Photo järjestettiin nyt 56. kerran, ja siihen osallistui 5 754 ammattikuvaajaa 132 maasta. Tuomaristo palkitsi yhdeksässä teemasarjassa 53 valokuvaajaa, ja yksi kuva valittiin World Press Photo of the Year 2013 -voittajaksi.

World Press Photo -kilpailun voitti tänä vuonna John Stanmeyer Yhdysvalloista. Kuva esittää afrikkalaisia siirtolaisia Djiboutin kaupungin rannalla. Nämä nostavat puhelimiaan löytääkseen halvan signaalin naapurimaasta Somaliasta. Se on heidän heiveröinen yhteytensä ulkomailla oleviin sukulaisiin.

Suomalainen Canon Explorer Markus Varesvuo puolestaan tuli toiseksi yksittäisten luontokuvien sarjassa kuvallaan kiislaparvesta Norjan Vardøssa.

Näyttely järjestetään yhteistyössä Helsingin Sanomien, Canonin ja Alankomaiden suurlähetystön kanssa. Canon on sponsoroinut World Press Photo -kilpailua vuodesta 1992. Myös näyttelyn kuvat on tulostettu Canonin Océ Arizona –tasotulostimilla.

”Canonille valokuvaus on enemmän kuin vain liiketoimintaa”, kertoo Canon Oy:n viestintäpäällikkö Teija Tamminen-Saremaa. ”Se on tärkeä osa yrityskulttuuriamme ja yli 70 vuoden perintöä. Olemme aina pyrkineet tarjoamaan ammattikuvaajille maailman parhaat työkalut ja olemme ylpeitä siitä, että myös World Press Photo -voittajat luottavat niihin. Erityisen iloisia olemme siitä, että suomalainen Markus Varesvuo, Canon Explorer -kuvaaja, oli tänä vuonna mukana palkittujen listalla.”

”Valokuvan merkitys journalistisen kerronnan muotona kasvaa koko ajan. Haluamme Helsingin Sanomissa tarjota lukijoillemme laadukasta kuvajournalismia kaikissa kanavissa: niin digitaalisissa palveluissamme, painetun lehden sivuilla kuin Sanomatalon Mediatorin näyttelytiloissakin. World Press Photo -näyttely on osa Helsingin Sanomien syksyllä huipentuvaa 125-vuotisjuhlaa”, sanoo päätoimittaja Riikka Venäläinen.

Lisätietoja: Canon Oy, Valpuri Mäkinen, etunimi.sukunimi@canon.fi

Katso Markus Varesvuon kuva