Markkinoille kaksi uutta, optisella kuvanvakaimella varustettua digivideokameraa, MVX40 ja MVX45i

Canon tuo markkinoille kaksi uutta optisella kuvanvakaimella ja 2,2 megapikselin CCD-kennolla varustettua digitaalista videokameraa MVX45i ja MVX40.

Molemmissa malleissa on mm. 16:9-laajakuvatallennus, yhdysrakenteinen salamalaite ja kirkas 2,5 tuuman värinestekidenäyttö. Kameroissa hyödynnetään RGB-päävärisuodatinta ja Canonin tehokasta DIGIC DV -prosessoria, jotka takaavat tarkan värientoiston ja laajan sävyasteikon.

Näissä videokameroissa on sekä DV- että USB-liitäntä. USB-liitännän ansiosta videoleikkeitä ja stillkuvia voidaan ladata nopeasti ja helposti kameran muistikortilta. MVX45i:ssä on lisäksi minivideovalo, salama stillkuvausta varten ja  monitoiminen varusteluisti ulkoista langatonta mikrofonia tai tehokasta video/salamavaloa varten. Tyylikkään pienikokoisten ja ergonomisten digivideokameroiden kytkimet ja painikkeet on upotettu runkoon.

Canonin 14x (MVX45i) ja 10x (MVX40) lasilinssisten zoom-objektiivien asfäärinen elementti takaa tarkat ja terävät tallenteet kuva-alan reunoille asti ilman poikkeamia. Optinen kuvanvakain ehkäisee turhauttavaa kuvan tärähtelyä ja mahdollistaa rauhallisten, vakaiden ja miellyttävien otosten tallentamisen. Elektronisesta kuvanvakaimesta poiketen optinen kuvanvakain sallii kennon koko suorituskyvyn hyödyntämisen 16:9-kuvaustilassa. Lisäksi sitä voidaan käyttää myös stillkuvauksessa.

DIGIC DV-prosessori mahdollistaa videokuvan ja stillkuvien samanaikaisen tallentamisen

Kuvanlaadun takaa tehokas DIGIC DV -prosessori, joka tarjoaa kaksi erillistä polkua kuvasignaalien käsittelylle. Tämä mahdollistaa videokuvan ja stillkuvien samanaikaisen tallentamisen sekä näiden toisistaan poikkeavien kuvasignaalien optimaalisen laadukkaan käsittelyn. 2,2 megapikselin kennoresoluutio takaa hyvän, valokuvatulosteisiin riittävän kuvanlaadun.

Käytettävissä on useita still- ja videokuvausohjelmia, kuten täysautomaattinen, himmenninaukon ja valotusajan esivalinta, urheilukuvaus, yökuvaus, maisemakuvaus ja pitkä valotusaika. Canonin digitaalisista stillkameroista tuttu 9-pisteen AiAF-automaattitarkennus huolehtii myös keskialueen ulkopuolisten kohteiden tarkennuksesta sekä still- että videokuvauksessa, ja kehittyneet valonmittaustavat (arvioiva, keskustapainotteiden keskiarvo ja pistemittaus) sekä valotuksen haarukointi auttavat valotuksen määrittämisessä. Jatkuva kuvaus mahdollistaa jopa 60 kuvan tallentamisen nopeudella 5 kuvaa/s. Valokuvan tarkastelutoiminnon avulla kuvaaja voi katsoa ja näyttää muillekin viimeksi otettua kuvaa pitämällä yksinkertaisesti laukaisimen pohjaan painettuna.

Näyttöön lisää kirkkautta erillisellä painikkeella

Parhaat kuvat on helppo tulostaa millä tahansa PictBridge-yhteensopivalla valokuvatulostimella, sillä kameroissa on tulosta/siirrä-painike, jota painamalla kuva tulostuu välittömästi ilman tietokonetta. Suuri 2,5 tuuman nestekidenäyttö on varustettu heijastamattomalla pinnoitteella. Kuvaaja voi lisäksi vaihtaa erityisen kirkkaaseen näyttötilaan suoraan erillisellä painikkeella, jolloin näytön selkeys paranee ulkona ja kirkkaasti valaistuissa tiloissa kuvattaessa. Kuva-alalla olevien valkoisten alueiden ”puhkipalamisen” ehkäisemiseksi molemmissa malleissa on kaksoisharmaasuodatin (ND). Jotta video-otokset ja stillkuvat pysyisivät tarkkoina ja laadukkaina kaikissa kuvausolosuhteissa, linssielementit on päällystetty heijastuksia ehkäisevällä Super Spectra -pinnoitteella.

Stillkuvien ja videoleikkeiden jakaminen Internetissä on entistä helpompaa, sillä Motion JPEG -tiedostoja voidaan nyt tallentaa suoraan MMC- tai SD-muistikorteille. Nauhalle tallennettujen tiedostojen muuntaminen Motion JPEG -pakatuiksi tiedostoiksi ja siirtäminen MMC- tai SD-kortille on tuettu. Muistikortin kapasiteetin mukaan kortille voidaan tallentaa jopa 60 minuuttia Motion JPEG -tallennetta. Lisäksi digivideokameran ostaja voi halutessaan rekisteröityä CANON iMAGE GATEWAY (CiG) -palveluun, joka tarjoaa 100 megatavua ilmaista tilaa Internetissä omien digitaalisten stillkuvien ja MPEG-leikkeiden jakamiseen.

Canon MVX40 ja MVX45i tulevat Suomessa myyntiin huhtikuussa. Niiden hinnat vahvistetaan myöhemmin.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.autiovuori@canon.fi, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti teija.tamminen-saremaa@canon.fi.

Canon – globaalisti paikallinen