Merkittävä teknologiainnovaatio Canonilta. Uusi hybridikuvanvakain korjaa kahdentyyppisen tärähtelyn vaikutuksia [7.8.2009]

hybridikuvanvakain Canon Inc. on julkistanut tiedon kehittämästään maailman ensimmäisestä* optisesta hybridikuvanvakaimesta, joka korjaa sekä kallistuvasta että pystysuuntaisesta kameran tärähtelystä johtuvaa epätarkkuutta. Uutta teknologiaa sovelletaan ensimmäisenä Canon EF -objektiivissa, jonka arvioidaan tulevan markkinoille ennen vuoden 2009 loppua.

Kameran tärähtelystä johtuvaa epätarkkuutta on pyritty ehkäisemään ja korjaamaan monin eri tavoin. Canon alkoi etsiä keinoja tärähdysvaikutusten korjaamiseksi jo 1980-luvulla. Vuonna 1995 yhtiö toi markkinoille EF 75-300 mm F 4-5.6 IS USM -objektiivin, jossa oli ensimmäisenä maailmassa uutta kameran tärähtelyä kompensoiva mekanismi. Sittemmin yhtiö on tuottanut laajan valikoiman kuvanvakaimella varustettuja vaihdettavia objektiiveja. Nykyisessä valikoimassa näitä on jo kaikkiaan 21.

Uusi hybridikuvanvakain korjaa kameran kallistuvasta (rotationaalisesta) ja pystysuuntaisesta (lineaarisesta) tärähtelystä johtuvaa kuvan epätarkkuutta erittäin tehokkaasti. Kameran kallistuskulman äkillinen muuttuminen voi aiheuttaa kuviin normaalikuvauksessa huomattavaa epätarkkuutta, kun taas pystysuuntainen liike, jossa kamera liikkuu rinnakkaisesti kohteeseen nähden, vaikuttaa eniten makro- ja muussa lähikuvauksessa.

Hybridikuvanvakainteknologia käyttää sekä perinteistä, kallistumisliikettä mittaavaa tunnistinta että uutta kiihtyvyystunnistinta, joka mittaa kameran lineaarista tärähtelyä. Teknologia soveltaa myös vastikään kehitettyä algoritmiä, joka yhdistää kahdesta tunnistimesta saatavan informaation ja korjaa erisuuntaiset värähtelyt siirtämällä linssielementtejä vastaavasti. Hybridikuvanvakain parantaa kuvanvakaimen suorituskykyä huomattavasti etenkin makrokuvauksessa, jossa kameran tärähtelystä johtuvaa epätarkkuutta on vaikea korjata tavanomaisella teknologialla.

Canon panostaa mittavasti hybridikuvanvakaimella varustettujen vaihdettavien objektiivien tutkimus- ja kehitystyöhön. Yhtiön tavoitteena on tuoda uutta teknologiaa soveltavia tuotteita markkinoille mahdollisimman pian.

* Ensimmäinen järjestelmäkameran objektiiviin tarkoitettu hybridikuvanvakain 17.7.2009. Tieto perustuu Canonin tutkimuksiin.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi