Makro-objektiivi EF-S 60 mm F 2.8 makro US mahdollistaa kuvauksen jopa 20 sentin tarkennusetäisyydeltä

Canon julkistaa uuden EF-S 60 mm F 2.8 makro USM -objektiivin. Vaativaan käyttöön suunniteltu objektiivi sopii ainoastaan APS-C-koon kennolla ja EF-S-objektiivin kiinnikkeellä varustettuihin digitaalisiin EOS-sarjan kameroihin, joita ovat Canon EOS 20D, EOS 300D ja uusi EOS 350D.

Objektiivin suurennussuhde on 1:1, ja sen polttoväli vastaa 35 mm:n kinofilmikameroiden polttoväliä 96 mm. Objektiivissa on Canonin rengasmallinen ultraäänimoottori (USM), uusi tarkennusta nopeuttava AF-algoritmi, vain 20 sentin lähin tarkennusetäisyys sekä useita kuvien laadun takaavia huippuluokan optisia ominaisuuksia.

EF-S-kiinnikkeellä varustettujen kameroiden APS-C-kokoisten kennojen ansiosta tehollinen polttoväli on 1,6 kertaa ilmoitettua polttoväliä suurempi, minkä etuna makrokuvauksessa on pitempi kuvausetäisyys. EF-S-objektiivin nimessä oleva S-kirjain tarkoittaa lyhyttä takapolttoväliä (short back focus). Se mahdollistaa pienemmän piirtoympyrän ja takalinssielementin sijoittamisen entistä lähemmäksi kameran kuvakennoa. Valkoinen objektiivin kohdistusmerkki erottaa objektiivin EF-sarjan objektiiveista, joissa on tuttu punainen merkki.

Objektiivissa on kahdeksassa ryhmässä 12 linssielementtiä, ja kolmen ryhmän muodostama sisäinen tarkennusjärjestelmä tuottaa terävät ja tarkat yksityiskohdat reunasta reunaan. Sisäinen tarkennusjärjestelmä pitää objektiivin pituuden muuttumattomana tarkennettaessa. Siksi objektiivi soveltuukin erinomaisesti tilanteisiin, joissa kamera on erittäin lähellä kuvauskohdetta, ja se sopii hyvin käytettäväksi myös Canonin objektiivikiinnitteisten makrosalamajärjestelmien, kuten MT-24EX- ja MR-14EX-lähikuvaussalamien kanssa.

Objektiivin rengasmallinen ultraäänimoottori käyttää ultraäänitaajuudella tapahtuvaa värähtelyä, jonka ansiosta tarkennus on erittäin nopeaa ja äänetöntä. Ultraäänimoottori pysähtyy paikalleen tarkasti ja ilman yliohjautumista heti, kun tarkennus on oikea. Tarkennusalgoritmia on parannettu entistä terävämmän ja nopeamman tarkennuksen saamiseksi. Käytettävissä on myös jatkuvasti toimiva käsintarkennus.

Sopii myös henkilökuvaukseen

Sähkömagneettisesti ohjattu tarkka himmennin (EMD) auttaa luomaan miellyttävän, tasaisen taustan pehmennyksen, kun kuvaaja minimoi syväterävyysalueen kohteen tuomiseksi esiin. Tämän ominaisuuden ja 60 mm:n polttovälin ansiosta objektiivi sopii erinomaisesti myös henkilökuvaukseen. Linssielementtien optimoidut Super Spectra -pinnoitteet vähentävät tehokkaasti heijastumia ja haamukuvia, joita digitaalisten kameroiden kuvakennon kirkas pinta voisi joissakin kuvaustilanteissa aiheuttaa. Tuloksena ovat terävät ja vääristymättömät digitaalikuvat, joiden väritasapaino on hyvä ja luonnollinen.

Objektiivi välittää tarkennusetäisyyden kameralle, mikä takaa yhteensopivuuden EOS 20D- ja EOS 350D -kameroiden E-TTL II  -salamajärjestelmän kanssa. Salamavalotuksen mittaus tehostuu merkittävästi, kun objektiivia käytetään yhdessä Canonin EX-sarjan Speedlite-salamalaitteiden kanssa, yhteensopivissa kamerarungoissa.

Lisävarusteena objektiiviin saa vastavalosuojan. EF-S 60 mm F 2,8 makro US -objektiivia voidaan käyttää Canonin EF 12 II- ja EF 25 II -loittorenkaiden kanssa, jolloin päästään vieläkin lähemmäs kohdetta sekä luonnollista kokoa suurempiin suurennussuhteisiin.

Canonin tiukan ympäristöpolitiikan mukaisesti objektiivissa käytetään vain lyijytöntä lasia.

EF-S 60 mm F 2,8 makro US -objektiivi tulee Suomessa myyntiin maaliskuussa. Se asettuu 500 euron hintaluokkaan.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.autiovuori@canon.fi, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti teija.tamminen-saremaa@canon.fi.

Canon – globaalisti paikallinen