Kauniit IXUS 95 IS ja IXUS 100 IS: Huippuälykästä tekniikkaa ja entistäkin ohuempi muotoilu [18.2.2009]

Digital IXUS 100 IS Canon vahvistaa IXUS-tuoteperhettään esittelemällä kaksi uutta mallia, 12,1 megapikselin IXUS 100 IS, joka on kaikkien aikojen ohuin IXUS-malli, ja 10 megapikselin IXUS 95 IS. Molemmissa malleissa on Canonin näkymäntunnistustekniikkaa hyödyntävä uusi älykäs automaattitila, jolla saadaan helposti upeita kuvia.

IXUS 100 IS -mallissa on tyylikäs, 18,4 mm leveä, ruostumattomasta teräksestä valmistettu runko, jonka värivaihtoehdot ovat hopea, musta, kulta ja punainen. IXUS 95 IS:n värivaihtoehdot ovat hopea, harmaa, sininen ja pinkki. Kumpikin kamera sopii ihanteellisesti myös juhlaviin tilanteisiin. Kameroissa on 3,0x optisen zoomin ansiosta hyvät rajausmahdollisuudet, ja optinen kuvanvakain takaa terävät kuvat.

Upealla kameralla upeita kuvia

Canonin DIGIC 4 -prosessori nopeuttaa kameroiden toimintaa ja tuottaa selkeät ja matalakohinaiset kuvat, joiden värintoisto on erinomainen. Kameroissa on myös uusi älykäs automaattitila, jonka avulla saadaan upeat kuvat vaivattomasti. Tila käyttää Canonin näkymäntunnistustekniikkaa kuvauskohteen tarkkaan analysointiin – se tarkistaa kohteen kirkkauden, kontrastin, etäisyyden ja yleissävyn. Sitten kamera valitsee 18 tilasta sen, joka sopii parhaiten näkymän kuvaukseen.

DIGIC 4 -kuvaprosessorin ansiosta Canonin älykkäät tekniikat ovat entistä monipuolisempia. Parannettu liikkeentunnistus helpottaa liikkuvien kohteiden tarkkaa tallennusta, kun
i-Contrast-toiminto taas kirkastaa kuvien tummia alueita ja säilyttää oikein valottuneet alueet ennallaan. Kasvojentunnistusautomatiikka tunnistaa näkymässä useat kasvot ja säätää asetuksia paremman tuloksen saamiseksi.

Digital IXUS 100 IS -mallissa on lisänä uusi silmänräpäytyksen tunnistustoiminto. Kasvojentunnistuksen ajastin helpottaa kuvien ottoa, sillä se ottaa kuvan vasta, kun kameran käyttäjä näkyy kuvassa. Automaattinen punasilmäisyyden korjaus poistaa salaman aiheuttamaa epätoivottua punasilmäisyyttä joko kuvauksen aikana tai sen jälkeen. Lisäksi molemmissa malleissa on entistä informatiivisempi, parannettu käyttöliittymä, joka helpottaa ja tehostaa toimintojen käyttöä.

Videoita ja paljon muuta

Pienestä koosta huolimatta Digital IXUS 100 IS -kameralla voidaan kuvata huipputarkkoja video-otoksia teräväpiirtotarkkuudella (1280 x 720), ja otokset voidaan toistaa teräväpiirtotelevisiossa HDMI-liitännän avulla. IXUS 95 IS -kamerassa video-otoksia voidaan tallentaa VGA-tarkkuudella, ja valittavana on LP-videokuvaustila pitkäkestoista kuvausta varten. Molemmissa malleissa oleva 2,5 tuuman PureColor LCD II -näyttö mahdollistaa kuvien kirkkaan ja tarkan katselun. Optinen etsin tarjoaa käyttäjille vaihtoehtoisen tavan sommitella kuvia.

Uusien IXUS-kameroiden myynti alkaa Suomessa helmi-maaliskuussa 2009 ja niiden suositusvähittäishinnat ovat seuraavat:

- IXUS 95 IS: 259 euroa
- IXUS 100 IS: 299 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi