Digital IXUS 700 tuo 7,1 megapikselin kennokoon pieneen ja tyylikkääseen kameraan

Canon tuo markkinoille 7,1 megapikselin CCD-kennolla varustetun Digital IXUS 700 -digitaalikameran. Sen ominaisuudet, ainutlaatuinen Perpetual Curve -muotoilu ja harjatusta, ruostumattomasta teräksestä valmistettu titaaninharmaa runko takaavat tyylikkyyden. Kamera edustaa uutta muotoilua poikkeamalla perinteisestä suorakulmaisesta IXUS-mallista. Pehmeä ulkomuoto ja kaarevat linjat on suunniteltu tuntumaan hyvältä kädessä, ja pyöreä muotoilu korostaa jo muutoinkin siroa runkoa.

Kameran sydän on digitaalisissa EOS-järjestelmäkameroissakin käytetty DIGIC II –prosessori, joka takaa huippuluokan kuvanlaadun, nopeat toiminnot ja matalan kohinatason. Lisäksi kamera on varustettu 3x optisella zoomilla ja suurella 2,0 tuuman nestekidenäytöllä. Kuvatiedostojen nopeaan siirtoon ja tulostukseen käytetään USB 2.0 Hi-Speed -liitäntää. Helpon PictBridge-tulostuksen ja nopean tiedostojen lataamisen mahdollistaa erillinen tulosta/siirrä-painike. Kätevä toimintojen valintakiekko korvaa aiemmissa IXUS-malleissa olleen kytkimen.

Kameran käynnistymisaika on vain 0,8 sekuntia, ja kuvia voidaan ottaa keskeytyksettä nopeudella 2 kuvaa/s, kunnes muistikortti täyttyy. Tehokas prosessori tukee myös uutta nopeaa kuvantoistotoimintoa ja selausta kameran näytössä (myös hakuominaisuus), nopeaa kuvan kääntöä ja entistä nopeampaa tallennusta kortille. Tyylikäs uutuuskamera tallentaa kuvat SD-muistikortille. Automaattitarkennus on noin 55 prosenttia edeltäviä malleja nopeampi. Sen mahdollistaa tehokas DIGIC II  -prosessori sekä uusi, kinofilmipolttovälejä 37–111 mm vastaava zoom-objektiivi ja sen uudentyyppinen takalinssitarkennus.

Uutuutena värinmuokkaustoiminnot

Kuvaamisen ja kuvien katselemisen iloa lisää ”pitotoiminto”, jota käyttämällä voi tarkastella juuri ottamiaan kuvia kameran näytössä haluamansa ajan ja poistaa ne tarvittaessa samantien siirtymättä katselutilaan. Kamera siirtyy takaisin kuvausvalmiuteen heti, kun laukaisinta painetaan uudelleen. Värienmuokkaustoiminnon avulla voidaan muuntaa värejä jo ennen kuvan ottoa. Kamerassa on esimerkiksi halutun värin korostus, jolla kuvan kaikki muut värit, yhtä lukuun ottamatta voidaan muuttaa harmaasävyiksi. Muut värienmuokkaustoiminnot mahdollistavat jonkin värin kylläisyyden korostamisen ja värien vaihtamisen. Kuvasta voi halutessaan tallentaa kaksi versiota – ilman värimuunnoksia ja niiden kanssa.

Monipuolisessa ja helppokäyttöisessä uutuuskamerassa on 13 kuvausohjelmaa, mm. täysautomaatti ja käsinsäädöt, joilla voidaan hallita esimerkiksi valkotasapainoa, valotuksen korjausta, valotusaikaa (15 sekunnista 1/2000 sekuntiin) ja panoraamakuvausta. Käytettävissä on myös 9 erikoisaiheohjelmaa, joihin kuuluu esimerkiksi henkilökuvaus- sekä lumi- ja rantaohjelmat. Uusi, entistä tehokkaampi salama tarjoaa kuusi salamakuvaustapaa jopa 4,8 metrin etäisyydelle automaattisella ISO-herkkyydellä.

Monipuoliset video-ominaisuudet

Myös video-ominaisuudet ovat entistä monipuolisemmat. Digitaalinen zoom on nyt käytettävissä videokuvauksen aikana, ja videokuvaa voi tallentaa jopa minuutin kerrallaan nopeudella 60 kuvaa/s hidastettua toistoa varten. Hidastuksen hallinta on helppoa viisitasoisella kuvanvaihtonopeuden säädöllä. Valkotasapaino ja valotus säätyvät automaattisesti zoomattaessa videokuvauksen aikana. Sähköpostin liitteeksi sopivien videoleikkeiden tallentamista varten on käytettävissä asetus, jolla voidaan tallentaa jopa kolme minuuttia videokuvaa nopeudella 15 kuvaa/s ja tarkkuudella 160 x 120 pikseliä.

Veden alle, jopa 40 metrin syvyyteen

Lisävarusteena toimitettavan vedenpitävän kotelon avulla voidaan kuvata veden alla jopa 40 metrin syvyydessä. Kotelossa on hajotinlevy vedessä olevien hiukkasten aiheuttaman lumisadeilmiön estämiseksi sekä huurtumaton kaksinkertainen linssi-ikkuna. Lisävarusteena toimitettavat nosteenkorjauspainot estävät kameraa nousemasta pintaan laite- tai pintasukelluksen aikana. Lisävarusteena kameraan saa myös tehokkaan salamalaitteen, HF-DC1, joka lisää yö- ja sisäkuvausmahdollisuuksia entisestään. Laite liitetään kameraan mukana toimitetulla kiinnikkeellä, jolloin sekä kamera että salama voidaan kiinnittää kolmijalkaan.

Kameran mukana toimitetaan ZoomBrowser EX (Windows)- ja ImageBrowser-ohjelma (Mac) kuvien katselua, hallintaa ja arkistointia varten. Muita ohjelmia ovat PhotoStitch ja PhotoRecord sekä kuvankäsittelyohjelma ArcSoft PhotoStudio. Toimitukseen kuuluvat myös TWAIN (Windows 98/2000)- ja WIA (Windows Me) -ajurit. PTP-kuvansiirtoprotokollatuen ansiosta kamera voidaan liittää mihin tahansa Windows XP (SP1–2)- tai Mac OS X -käyttöjärjestelmään (v10.1.5–10.3) ilman ajuria.

Digital IXUS 700 -kameran hankkija voi halutessaan rekisteröityä CANON iMAGE GATEWAY -palveluun, joka tarjoaa muun muassa 100 megatavua ilmaista tilaa Internetissä omien digitaalisten stillkuvien ja videoleikkeiden jakamiseen. CANON iMAGE GATEWAY -palvelusta voi myös ladata omaan kameraan uusia My Camera -toimintoja, esimerkiksi suljin- ja aloitusääniä sekä aloituskuvia.

Digital IXUS 700 tulee Suomessa myyntiin huhtikuussa. Se asettuu 540 euron hintaluokkaan.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.autiovuori@canon.fi, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti teija.tamminen-saremaa@canon.fi.

Canon – globaalisti paikallinen