Kymmenen vuotta, 44 mallia, 33 miljoonaa kameraa – Canon viettää IXUS-kameroiden juhlavuotta [29.9.2006]

Canonin IXUS-mallisto täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta. Tänä aikana IXUS-kameroista on tullut eräs kulutuselektroniikan menestystarinoista ja niitä on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 33 miljoonaa kappaletta.

Vuonna 1996 markkinoille tullut IXUS Advanced Photo System (APS) -kamera oli muotoilultaan klassikko jo syntyessään. Kaikkiaan maailmalla myytiin yli 10,5 miljoonaa APS-pohjaista IXUS-kameraa.

Ensimmäisessä IXUS-kamerassa oli neljä tärkeää suunnitteluperiaatetta, jotka ovat pysyneet samoina kaikkissa 44 mallissa:

- Suunnittelija Yasushi Shiotanin laatikko ja ympyrä –konsepti on yli sadan hahmotelman lopputulos, ja se on ollut kameralle tunnusomainen heti alusta lähtien.
- Ensimmäinen IXUS-kamera suunniteltiin yhtä lailla tyyli-iloniksi kuin valokuvausvälineeksi. Kamera oli kuin koru.
- Muotoiluun panostaminen koski myös rungon materiaaleja. Ruostumaton teräs käsiteltiin uudella pinnoitusmenetelmällä, joka antoi sille ylellisen, laadukkaan tunnun. Runkomateriaali on edelleen IXUS-kameroiden tärkeä osa ja siitä uusin esimerkki on titaanirunkoinen Digital IXUS 900 Ti.
- Ensimmäinen IXUS-kamera oli selvästi kaikkia muita markkinoilla olevia kameroita pienempi, ja se oli edistyneen tekniikan ja miniatyrismin huippusaavutus.

Canon toi IXUS-muotoilun digitaalisiin kompaktikameroihin vuonna 2000. Se onnistui mm. pienentämällä objektiivijärjestelmää, jotta se mahtui alkuperäiseen IXUS-runkoon. Ensimmäistä IXUS-malliston digikameraa myytiin kaiken kaikkiaan yli 800 000 kappaletta. Sen jälkeen yli 22 miljoonaa kuluttajaa ympäri maailmaa on ostanut digitaalisen IXUS -kameran. Tähän mennessä suosituin malli on ollut Digital IXUS 50, jota on myyty kaikkiaan yli 2 miljoonaa kappaletta.

Kuvamateriaalia  IXUS-kameroista vuosien varrelta on osoitteessa

Juhlistaakseen IXUS-kameran 10-vuotista taipaletta Canon on suunnitellut Digital IXUS 65 –kamerasta timanttisen version sekä naiselle että miehelle. Timantti-IXUS-kameran voi saada itselleen ainoastaan osallistumalla nettihuutokauppaan osoitteessa http://search.ebay.co.uk/diamond-ixus_W0QQfkrZ1QQfltZ9QQfromZR8.
Huutokaupasta kertyneet rahat lahjoitetaan kansainvälisen Punaisen Ristin nuorisoprojekteihin Euroopassa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi