Foto- ja videoalan aikakauslehdistö sijoitti Canon-tuotteet ykkösiksi kolmessa sarjassa

Euroopan foto- ja videoalan julkaisuja edustava riippumaton järjestö Technical Image Press Association (TIPA) on taas pannut kamerat ja muut kuvausvälineet paremmuusjärjestykseen. Canon sai ykkössijan digitaalisissa järjestelmäkameroissa, digitaalisissa kompaktikameroissa sekä objektiiveissa.

Parhaaksi digitaaliseksi järjestelmäkameraksi 2002/03 valittiin Canon EOS-1D, joka on ottanut paikkansa maailman johtavana digitaalisena ammattikamerana. TIPAn raati kiittää EOS-1D:tä maailman nopeimmaksi digitaaliseksi järjestelmäkameraksi ja ensimmäiseksi, jonka tarjoamat kuvausnopeudet vetävät vertoja kinofilmikameralle. 8 kuvan sekuntinopeus ja pieni laukaisuviive tyydyttävät urheilukuvaajien tiukimpiakin nopeusvaatimuksia. EOS-1D tuottaa myös esimerkiksi studiokuvauksen vaatiman korkean resoluution, sillä sen suurikokoinen 4,15 miljoonan pikselin CCD-kenno muodostaa interpoloimattoman 11,7 megatavun kuvatiedoston. Palkitun kameran muina plussina mainittiin vankka rakenne ja kameran mukana toimitettava tehokas ohjelmistopaketti.

Digitaalisten kompaktikameroiden sarjassa voiton vei Canon PowerShot S40, jossa on 4,0 miljoonan pikselin CCD-kenno. Kamerassa yhdistyvät digitaalikuvien välitön käyttö- ja katseluvalmius sekä valokuvauksen harrastajille tutut kuvaustavat ja ominaisuudet, minkä ansiosta se tarjoaa valintaraadin mukaan jokaiselle jotakin. "Korkeata kuvaresoluutiota täydentävät polttoväliltään kattava zoom-objektiivi ja LCD-paneelin selkeä grafiikkanäyttö. Kehittyneet tarkennus- ja valonmittausjärjestelmät auttavat varmistamaan ensiluokkaiset kuvaustulokset mitä erilaisimmissa olosuhteissa", raati perustelee valintaansa.

Järjestelmäkameroiden objektiivien sarjassa ykkössijan sai Canon EF 400 mm F 4 DO IS USM, maailman ensimmäinen teleobjektiivi, jossa on käytössä kaksipintainen diffraktiivinen linssielementti (DO). Sen ansiosta näin pitkästä teleobjektiivista on saatu huomattavan kompakti ja kevyt. Diffraktiivisen linssielementin käyttö optisessa järjestelmässä estää myös haitallisten värivirheiden syntymisen. Raadin mukaan Canonin kehittämä kaksipintainen diffraktiivinen linssielementti on käänteentekevä ratkaisu, joka vastaa sekä fluoriitti- että asfääristen linssielementtien ominaisuuksia ja mahdollistaa suorituskykyisten objektiivien tuotannon.

Vuonna 1991 perustettu Technical Image Press Association (TIPA) on avoin kaikille Euroopassa julkaistaville foto- ja videoalan aikakauslehdille. Tällä hetkellä järjestöön kuuluu 32 jäsenlehteä 14:stä Euroopan maasta. Jäsenlehtien edustajat kokoontuvat kerran vuodessa valitsemaan parhaat kamerat ja muut kuvausvälineet.

Lisätietoja palkituista tuotteista: Canon Oy, Viestintä, puhelin 010 544 20.
Lisätietoja TIPAsta: www.tipa.com

Canon – globaalisti paikallinen